View Single Post
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Da har jeg missforstått litt, jeg trodde mesh var prinsippet med flere sendere som ga ut samme signalet.
For å lage et stort dekkende trådløst nettverk som man da kan bevege seg sømløst igjennom.

Uavhengig av hvordan informasjonen går tilbake til router. (kablet eller trådløst.)
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hvordan du har tenkt Alle sender jo ut det samme signalet, men kommuniserer med hverandre trådløst
I dag prøvde jeg å lete frem litt, og fant ut at det går an å få kjøpt switch og aksesspunkt litt billigere enn det jeg tidligere viste deg.

https://www.komplett.no/product/9039...25-aksesspunkt

Dette aksesspunktet koster like under 900, og er ikke det dårligste.

https://www.komplett.no/product/1185...-poe-switch-5p

Denne switchen fungerer også, det er ikke en særlig avansert switch med mange funksjoner, men du trenger bare en funksjon, og det er PoE, dvs. at den gir strøm til aksesspunktet gjennom nettverkskabelen. Da trenger du ikke en stikk-kontakt der aksesspunktet skal stå. Bare en nettverkskabel.

Oppgrader gjerne til flere aksesspunkter etterhvert som du får råd til et og et av gangen. Plasser for eksempel det aller første aksesspunktet midt i bygningen. Etterhvert plasserer du et i første etasje og tredje etasje

Du har sikkert trådløs router fra før? Bruk gjerne det i første etasje i første omgang, og aksesspunkt i andre etasje.

Jeg la også merke til at du skrev noe om å bytte WiFi avhengig av hvor i huset du er. Er du ikke klar over at det går an å ha samme navn på WiFi-nettverket på begge routerne du har per i dag?

Det eneste du trenger å gjøre, er isåfall å koble kabelen fra router nummer en inn i en av LAN-portene på nummer to, istedenfor WAN, og deretter deaktivere DHCP-serveren på WiFi-router nummer to. Nå vil nummer to oppføre seg som et aksesspunkt.

Send gjerne en PM, så kan vi ha en samtale på Discord / Facebook der jeg følger deg tett opp fra start til slutt med å gjøre dette med det eksisterende utstyret ditt.