View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Du burde definitivt utvide horisonten litt hvis du ikke har spist kokt kjøtt. Nå er det snart fårikålsesong, for eksempel
Vis hele sitatet...
Har spist mye fårikål. Det virket bare veldig merkelig å koke et helt stykke kjøtt, men du har et poeng, det er jo ikke akkurat uvanlig å kokke kjøtt.

Sitat av robhol Vis innlegg
Brasering osv er en helt grei måte å tilberede kjøtt på, men det blir ofte brukt til litt mindre imponerende kjøttstykker for å gjøre seigt faenskap mørere. Kvalitetskjøtt høres ikke ut som noe å koke. Koteletter kan kokes til helvete og tilbake.
Vis hele sitatet...
Dette gir mening. Har aldri hatt noen formening om hvor kotelett er på kvalitetsskalaen, så i mitt hode ble det nøyaktig det samme som å skulle koke et stykke biff. Så for meg Gordon Ramsay komme løpende inn på kjøkkenet mitt for å kalle meg idiot.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Helt uten lokk:
For koteletter anbefales lav varme i ca ti+ min på hver side, så kan man frese litt på med varmen. Bruk gjerne olje i panna helt på starten. Så før en skrur opp varmen og lar de få stekeskorpe kan en enten ha i klarnet smør eller bare en kladd meierismør. Da må en dog passe litt på varmen og stoppe på nøttebrunt smør for å unngå brent og bitter smørsmak. Men det hjelper om man har brukt olje i starten, da øker tålegrensen/smkokepoint på smøret. Legg evt. i urter i smøret og bruk en skje/liten øse og slå det varme smøret over kotelettene, da får man raskere stekeskorpe på begge sider uten at kjøttet tørker ut.
Vis hele sitatet...
Takk for en detaljert fremgangsmåte! Her er det også noen varsellamper som blinker for meg, men det kan godt hende de blinker fordi jeg ikke har peiling. I andre tilfeller skal man alltid begynne med høy varme og så skru ned. Gjør man det i omvendt rekkefølge her fordi man faktisk ønsker kokeeffekten, i motsetning til når man steker en burger?