View Single Post
Når jeg var yngre, så var jeg en veldig voldelig person. Hvorfor? Ustabil situasjon både hjemme og ute, dårlig selvtillit, usikker på meg selv og under et konstant press er de viktigste grunnene til at jeg var som jeg var.

Vold gir en illusjon av kontroll over seg selv og de rundt seg. Det føles veldig godt å bestemme, selv om det kun er fordi noen er redd deg.

Vold er også avhengighetsskapende, i høy grad; enten man mottar eller gir det ut. Når kroppen din først er vant til det, så vil den gjerne opprettholde det. Jeg har vært godt plantet på begge sider av gjerdet, så dette vet jeg med god sikkerhet. For meg, så begynte det med mine foreldre som slo, noe som igjen førte til at jeg lettere oppsøkte enda mer vold i andre arenaer fordi jeg allerede var vant til det. Vold avler mer vold, så det blir bare en snøball som blir større og større. Og en snøball som er gigantisk tar laaaang tid før den smelter når våren først kommer.

Man blir ikke sånn ut av ingenting, stort sett. Det er som oftest en underliggende årsak, og alle har sine grunner til å bli som man blir. Men det betyr ikke at man burde akseptere det.