View Single Post
Fulmen.
Hvis lokal tid går saktere vil det være "mindre tid som ting kan skje på". Så en kan ikke få mer tid enn universets alder, bare mindre.

Kaizen
Det vil si at jorden er det sted i universet som tiden har gått raskest. Men det finnes andre steder i universet der tiden har gått saktere.

Myoxo
Hvorfor det?

Nå er det ikke min påstand, men hva jeg konkluderer ut i fra Fulmen sin påstand.

Her på jorden har vi beregnet universet alder til 13.7 milliarder år.
Vil jo tro man får samme resultat selv om man befinner seg på planeten i eksempelet du har med planeten i høy gravitasjon. (Der tiden har gått saktere)

Altså noen planeter har rukket lite , andre har rukket mye.
Hvorfor er det slik at andre planeter kan ha hatt mindre tid en jorden, men ikke mere ? (Hvorfor skulle jorden være spessiell ?)

Altså drar jeg denne konklusjon ut dette sitatet til Fulmen.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvis lokal tid går saktere vil det være "mindre tid som ting kan skje på".
Vis hele sitatet...
Derimot, at man ikke kan få mer tid en universets alder er jeg med på.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan skulle en satelitt ha gått i bane rundt et objekt uten gravitasjon? Igjen, premisset for øvelsen er ikke innfridd.
Vis hele sitatet...
Dette eksempelet var for å få klarhet om det er hastigheten eller om det er Akselrasjon/Gravitasjon som påviker tidsforkyvingen.

Om eksempelet med en hul jord hadde vært at GPS satteliten var bundet fast til den hule kloden, eller at sattelitten hadde motorer som hjalp den med å holde banen.

Ville klokken på satelltten og jordens overflate gått med forskjellig hastiget da?
Sist endret av Kaizen; 25. mai 2021 kl. 13:09.