View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for svar, skal prøve ut denne!

Sitat av Riskremen Vis innlegg
Nå har jeg ikke erfaring med sats men har en del erfaring med øl brygging. Prinsippet er det samme.

Viktig med temperatur-kontroll dvs, ikke for varmt /ikke for kaldt for skikkelig utgjæring. Er det for varmt gir gjæren bismak og i verste fall dør ut.
Gjær, sukker og vann trenger også oksygen for å skape alkohol i starten. Rist dunken godt før du lar satsen gjære. Det mest optimale er å bruke en oksygen med luftesten for å gi gjæren best mulig start.

Riktig gjærmengde er også viktig
Gammel eller gjær som har vært utsatt for oksygen mister raskt effekt.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Visste ikke at oksygen var så viktig Da lærte jeg jammen meg det også.

Sitat av Riskremen Vis innlegg
Det vil alltid være en høyere temperatur i bøtten under stormgjæring. Så om øllet skal gjære på fks 21 grader hjelper det lite om det står i et rom som er på ca 21 grader under stormgringsfasen. For da blir det mye varmere i selve gjæringsbøtten pga all aktiviteten noe som igjen skaper usmak og i verste fall fører til død gjær

https://www.bryggselv.no/utstyr/1047...YaAoujEALw_wcB
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også tenkt på, at temperaturen blir høyere under gjæringen. Er det noen enkel formel for å regne ut hvor mye temperaturen øker? Kan jo alltids stikke et termometer nedi, når jeg tenker meg om Skal ta en titt på oksygeneringssettet også, cheers!