View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Ser du at det kanskje kan virke litt lettvint, dersom det samme skulle skjedd i en situasjon der DU mente å ha god grunn til å avstå fra en spesifikk behandling? Er det overhodet ikke problematisk å sanksjonere folk for å utøve selvbestemmelse over egen kropp og helse?
Vis hele sitatet...
Nei det forblir uproblemtisk for meg dette her. Vi kan alle ta valg hele veien, men stort sett alle valg kommer med fordeler og ulemper. Vil ikke ta vaksine? Vel da får du ta en periode uten vaksinepass. Det er ingen straff, selv om noen kanskje vil oppleve det som straff.

Innreiseforbud ved manglende vaksiner er ingen ny sak. Og om det legges opp til ennå flere goder for de med vaksinepass er det helt topp. Feks konserter og og kulturopplevelser. Bransjen blør, utøvere er uten inntekt og om en vaksinemotstander blir butthurt av å ikke få anledning til å gå på konsert eller reise til syden så plager det meg ikke i det hele tatt.

Det er ikke akkurat retrospekt, vaksineringen har ikke kommet så langt nedover ennå. Unge har større kontaktnett, og siden vaksinene ser ut til å funke godt mot videresmitte så burde de kanskje flyttes før f eks middelaldrende. Jeg synes også det er tøffere å be folk ofre årene de er 18 og 19 enn f eks 42 og 43. De er i en litt annen livssituasjon.
Vis hele sitatet...
Men det er jo veldig mange doser som alt har gått til de eldre, de dosene har vi jo ikke lengre. Og som du selv sier, så har de unge betalt prisen for alle tiltakene på en helt annen måte en gamliser og halvgamliser.

Så kanskje skulle vi tenkt annerledes helt fra starten av. At vaksiner var viktigst for de unge. Det blir bare litt rart å skulle prioritere å vaksinere mennesker på 102 år eller 89. De står jo med den ene foten i graven og sjekker ut hvem dag som helst, covid eller ei. Virker jo som om eldre også absorberer vaksiner dårligere enn yngre, jmfr endel smitte blant vaksinerte eldre. Kanskje har vi "brent" endel doser vaksine som heller kunne blitt gitt til ungdommen? Men gjort er gjort.

Men det er jo ikke for sent, og politikerne vurderer jo å prioritere de unge nå så det er jo bra.

Det er vanskelig å skulle bli veldig oppgitt uansett, for dette er jo nytt for alle. Også de folkevalgte. Og de har sikkert gjort sitt beste i alle ledd for at dette så gå så smooth som mulig.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vil bare legge til @abc:
Jeg prater selvfølgelig ikke om de som nekter å la seg vaksinere.
De får skylde seg selv når de ikke får vaksine pass.

Jeg prater om de som vil ha vaksine, men som ikke har fått tilbud ennå, og det skille dette
kan skape i befolkningen mellom vaksinert å ikke vaksinert.


Det syns jeg man kan si til n 40 åring.
Men du får bare vært 15-16 på festival en gang.
Vis hele sitatet...
Ja nei jeg klarer ikke se det på den måten. Vi kan jo ikke holde landet nedstengt i kollektiv forbarmelse over de som står bak i vaksinekøen. Nå må vi bare forsøke å komme tilbake til et mer normalt samfunn, så får det heller falle litt skjevt. Alle til lags kan ingen gjøre.

Nei de unge får vel bare lære seg at livet ikke alltid er rettferdig. Noen kan dra på festivaler og andre blir stående igjen på utsiden fordi de ikke fikk tatt vaksine. Det blir jo ikke livets eneste nedtur.
Sist endret av _abc_; 10. april 2021 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.