Tråd: Applejack
View Single Post
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Alkoholen måler du ved å måle sukkerinnhold før og etter gjæring. Jeg regnet meg frem til 15-16% dersom alt sukkeret gjærer helt ut. Det at det enda er søtt er illevarslende ettersom du har brukt enkle sukkerarter som skal kunne gjæres helt ut. Da har gjæringen stoppet av en eller annen grunn. Mange gjærtyper dør av ~16% alkohol og det kan ha skjedd her. Potensielt kan andre bakterier og sopp overta gjæringen og du har laget eksplosiver.
Vis hele sitatet...
Du får også kjøpt alkoholmåler som er ment til vin, måler opptil 25%.
Adskillig enklere for den som ikke måler sukkerinnhold før og etter, å eventuelt har talldysleksi, så slipper man regnestykker.

Jeg kjøper sett til cA 260,-
Kjøper fem kg sukker, fyller dunken me 5 liter glovarmt vann å heller i 4,5kg av sukkeret som jeg da rører helt ut å fyller etter med vinamaten, så rett varme på vannet så det er rundt 18-24 grader når det når 23ltrs merke.
så fyller jeg på vingjæra som følger med, å fyller på en ekstra HALV pakke med TURBOGJÆR.
Setter den å lar den gå HELT ut, til det ikke bobler mere, mindre enn ett blopp i minutte, eller helt død, (ca 5 dager).
Så setter jeg klarning på den, å flytter dunken til et kaldt rom å lar den stå noen dager.

Fyll det på flasker/dunker så er arbeidet plutselig ferdig, å du har masse go snadder å kose deg med
PS: dette blir hetvin på 20%+ men ingen gjærsmak, passe tørr men passe fruktig
Sist endret av Eyeamare; 2. april 2021 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.