View Single Post
Sitat av Spsy Vis innlegg
Ja, null problemer her, kritikken tar jeg gjerne imot, da jeg bevist innledningsvis valgte å formulere meg på en krass måte.
Vis hele sitatet...
Tror ingen har problemer med krasse formuleringer her. Problemet er at du formulerer deg ensidig og bastant, samtidig som du belærer oss andre om å være åpne og høre på argumenter. Du står åpenbart med begge beina godt plantet i den biasfella du advarer oss mot. Der må du gjerne stå, men ikke forvent å bli tatt seriøst når du ikke deltar oppriktig i din egen diskusjon.

Sitat av Spsy Vis innlegg
Jeg vil si på grunn av opplevelsen av smerte. Hva da om man er istand til å avlive noe på en human og smertefri måte? Her støter jeg på problemer, da jeg ikke ville ønsket å bli avlivet selv.
Vis hele sitatet...
OK, da utelukker vi dyr som ikke opplever smerte, du bruker ordet "dyr" i en mindre streng betydning enn myoxo. Den er grei.

Neste problem tar du opp selv: Om vi fjerner faktoren smerte, så er det fortsatt ikke greit for deg. Du bruker deg selv som målestokk, du vil ikke bli avlivet. Da må det bety at du mener ett av to, slik jeg kan forstå:

Enten 1) at livet i seg selv er ukrenkelig. Det er galt å ta liv, fordi ditt liv er verdifullt og dermed er alle andre liv like verdifulle. Men det gjelder jo ikke alle liv? Ikke planter, sopp, bakterier og protister? Og heller ikke laverestående dyr. Hvorfor det? Hvorvidt de har nervesystem og føler smerte er jo irrelevant her.

Eller 2) at det at du ikke ønsker å bli avlivet er det viktige her. Altså det at du er i stand til å ønske ting for fremtiden din. Her er vi inne på noe vesentlig om dyr. Dyr reflekterer ikke over fremtidsutsiktene sine. De er her og nå, carpe diem-vesener. Det som teller for dem er frihet til å leve ut sin naturlige adferd. De bekymrer seg ikke, og bytter ikke frihet for trygghet.
De har selvsagt instinkter som øker overlevelsen og unngåelsesadferd som holder dem unna skadelige ting. Slik unngåelsesadferd har til og med bakterier, så det trenger man ikke noe nervesystem, langt mindre noen bevissthet, for å mønstre.

Noe annet dyr mangler, er moral. Vi mennesker holder hverandre moralsk ansvarlige i en (forsøksvis) gjensidig forståelse. Det betyr ikke at vi ikke har et moralsk ansvar utover vår egen art, det har vi. Både for dyr og andre riker. Men andre arter er ikke inkludert i den samfunnskontrakten vi har mellom oss. Et dyr kan ikke holdes ansvarlig for noe som helst, de er amoralske vesener.

Selv om mennesket uten tvil er et dyr, biologisk sett, så kommer jeg vanskelig unna at vi er noe kvalitativt annet enn dyr når det kommer til samfunn og etikk.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Hvorfor skal det absolutt alltid være enten eller?
Jeg foretrekker en versjon av den gyldne middelvei, nemlig kjøtt 5 dager i uken med mye grønnsaker og to dager som er 100% vegetar.
Kommer til å være en kjøtteter så lenge jeg lever, uavhengig av hva MDG/fanatikere mener som saken.
Vis hele sitatet...
MDG mener ikke noe om hvorvidt du skal bli veggis eller ikke. De mener derimot at husdyrhold skal bli mer dyrevennlig. Her kan du lese om MDGs landbrukspolitikk.
Sist endret av *pi; 25. februar 2021 kl. 18:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.