View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Hei! Alle traumatiske opplevelser kan i teorien gi PTSD. Kraftige opplevelser på psykedeliske rusmidler kan være nokså traumatiske. Et av kardinaltegnene ved PTSD er såkalte flashbacks - at du kognitivt og emosjonelt tas tilbake til den traumatiske opplevelsen. Avhengig av graden av traume kan flashbackene oppleves nærmest helt like som selve den traumatiske hendelsen, inklusive fysiologiske responser. Det kan altså være snakk om et angstanfall som trigger fysiologiske responser i kroppen din som gjør at du opplever omtrent samme bilde som under badtrippen.

Det at du er kjent med panikkangst og andre typer angstanfall og likevel beskriver at det føles ulikt får meg til å tenke PTSD, selv om jeg på ingen måte skal påstå at det nødvendigvis er det. Som Relevant skrev lengre oppe er gjengivelsen din av opplevelsen tilnærmet forenelig med et panikkangstanfall, selv det at lysene endrer karakter kan forekomme. Flere undersøkelser har vist at lyssensitivitet er overrepresentert hos personer som lider av kraftig angst.

Uansett hva som forårsaket anfallet bør du oppsøke fastlegen din. Jeg tror kognitiv atferdsterapi kunne gjort underverker for deg. Om jeg var deg ville jeg bedt om en henvisning til psykolog fra fastlegen din. Om du har økonomi til å betale for en selv ville jeg ha valgt det, det er ofte lange ventetider på offentlig ansatte. Lykke til
Vis hele sitatet...
hei. takk for svar, jeg har trodd det har vært PTSD før som jeg har, men så trodde jeg man måtte oppleve mye krig, vold eller overgrep for å få det liksom. har time til dps om ikke lenge.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikkert depersonalisering / derealisering. Har hatt det i 10 år 24/7. Eneste som funker er å ignorere det (uansett hvor vanskelig det er)
Vis hele sitatet...
får man medisin for det, eller noen form for hjelp?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gadd ikke lese alle innlegga. Jeg medisinerer meg med piller å alkohol. Har fått engstelig unnvikende personlighetsforstyllelse av legen, jo mer jeg søker på det jo mere psyk blir blir jeg.

Se fremover ikke bakover, mitt tips!
Vis hele sitatet...
takk
Sist endret av heihei67; 13. februar 2021 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.