View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke første eller sannsynligvis siste gang dette faller meg inn, men... hva har det å si at Støre er leder for Arbeiderpartiet?

Dette er ikke egentlig en diskusjon om konkrete politiske saker, eller engang Aps politikk... men heller om hva slags effekter det har eller kan ha at nettopp Støre er en synlig frontfigur for Ap.

Jeg er litt todelt i Ap-relaterte diskusjoner, selv uavhengig av mitt eget politiske ståsted. På den ene siden er jeg mer eller mindre konsekvent misfornøyd med hvor partiet stiller seg, på den annen side virker det som de høster en del kritikk basert mest på hvem det er som styrer showet, og det virker feil fordi man burde fokusere på hva partiet står for, og ikke trynefaktor.

Det jeg kanskje er mest interessert i er om Ap, med sine historisk dårlige resultater, spenner ben for seg selv ved å ikke bytte ut fyren. Han virker stort sett ikke alt for "likendes" av seg. Dette er egentlig ikke spesielt unormalt for politikere, spesielt de som oppfyller "politiker"-stereotypen såpass ettertrykkelig. Man kan stille spørsmål om symboleffekten han har som person; pragmatisk sett burde det være irrelevant om han har fem kroner på bok eller fem milliarder, så lenge han oppfører seg ordentlig. Nå oppfører han seg imidlertid ikke alltid ordentlig, og det har vært mye skriverier om diverse tabber han har begått. Disse er heller ikke relevante for partipolitikken i utgangspunktet... men det er naturligvis fortsatt relevant for hvem han er som person, og hva signaleffekten blir i praksis.

Så... "poenget" er egentlig:

- Er det noe konkret som tyder på at Ap lider fordi de har nettopp Støre som frontfigur? (At de gjør det historisk dårlig er ikke nytt, det er årsakssammenhengen som egentlig interesserer meg her)

- Vet vi om de får problemer med "optikken" ved at han er en rikmannsgutt fra beste vestkant?

- Vet vi om de taper på at han har blitt "tatt" for litt forskjellig? Mener i det minste å huske at han har fått på pukkelen for trafikkforseelser og ett eller annet om svart arbeid.

- Hvor mye av dette (om noe) er en heksejakt? For eksempel husker jeg masse skriverier om noen fond for en stund siden, og det ble ganske mye drama av det til tross for at det virket fullkomment irrelevant for alt og alle.