View Single Post
Nå har jeg vært rolig og lite stresset rundt covid'n en lengre periode. Hadde slått meg til ro med at når vi nå får tatt vaksinen, de fleste av oss så kan livet returnere tilbake til mer normale former. Vel så kom det britiske muterte viruset. Og det sør afrikanskje, og brazilianske. Og nå er viruset mye mer smittsomt, og kanskje også mer dødelig. Og folk som har vært coronasyke blir også lettere smittet av mutantene. Også endel helsepersonell sier nå det er tvilsomt at vi rekker å modifisere vaksinen raskt nok i forhold til de mutasjonene vi nå ser. En kan bli matt av mindre. Skal vi ende opp som corona slaver som må fortsette å sitte/leve bak lukkede dører?

Rna vaksiner kan modifiseres til å treffe også muterte varianter. Men hvor lang tid vil produsentene bruke på å modifisere vaksinen, og hvor lang tid vil utrullingen av den nye vaksinen ta? Vi ser jo nå at det å administrere et nasjonalt vaksineprogram ikke er plankekjøring. Det med logistikken har nok de fleste land systemer for å klare, men når leveransene er uforutsigbare så skaper det problemer.

Jo lengre denne pandemien pågår jo flere endringer bringer den med seg. Alt fra konkurser til nedgang i lønnsomhet og tap av arbeidsplasser. Skal vi få et 2021 som blir som 2020 bare med mer drama og høyere dødstall og smittetall? Er utenlandsreiser snart bare et vagt minne?

Jeg er drittlei av å tenke disse tankene, drittlei av å gå med maske, lei av corona tankeloops og lei av å stå på sidelinjen og betrakte konsekvensen av corona'n. Helt ærlig så trodde jeg selv etter sommerens oppblomstring at utover i 2021 så må jo ting bli bedre, vi kan kutte i smitte tiltak og mer eller mindre gå tilbake til normalen. Men akkurat nå så kjennes som om det neppe vil skje dette året heller. Og avhengig av hvor raskt mutasjonene kommer, og hvor hissige de er så skjer det kanskje ikke neste år heller.

Dette hadde jeg trodd var mulig om noen hadde spurt med for noen år tilbake. Selv ikke om FHI og eksperter hadde pandemi som en av de største truslene mot verden slik vi kjente den.

Jeg håper inderlig at det vil vise seg at vaksinen også tar knekken også på de muterte variantene av viruset. Om ikke så ryker fort 2021 og kanskje også 2022 and then some før ting normaliserer seg. Og hvordan vil verden da se ut?

Og alt jeg kan bidra med å gå med maske, ta vaksinen holde sosial distanse, vaske og sprite. Og det er faktisk ikke mer jeg får gjort. Da blir det brått mye tankekjør.
Sist endret av _abc_; 23. januar 2021 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.