View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva er det du ikke tror? At man står ansvarlig for sine tidligere handlinger selv om man endrer kurs i livet? Eller at det kan ligge en indre motivasjon hos en eller flere etterforskere for å klare å hekte deg selv om du har blitt en lovlydig borger?

Tenk om saken din var et mord og ikke relatert til droger. Tror du drapsetterforskerne ville henlagt saken din om de så at du ble medlem i pinsebevegelsen og startet med frivillig arbeid? Eller tror du at de ville fortsette å snu stener til de fikk noe håndfast om de alt hadde en mistanke eller flere tips eller forklaringer som satt deg i søkelyset? Hvorfor er du så sikker på at du går fri om det du har skrevet i tråden stemmer? Om de har satt span på deg så må noen ha plapret, eller du har blitt observert ofte nok rundt andre til at de valgte å sette igang span. Og setter de først span på noen, så må de vel ha rimelig stor tro på at noe har foregått? Noen skal jo godkjenne span.

Narkotikakriminalitet har strenge straffer når det blir kvantum, spesielt tyngre stoffer. Snuten hanker nok inn alle de bakmenn de klarer å ta.

Men vi får se hva du får fra nkom.

Tror ellers at du bare skal fortsette å leve som om du har span på deg inntil videre. Også kan du jo kose deg med at jobben må bli dritkjedelig for de som er satt på saken om du lever et helt vanlig A4 liv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det finnes mennesker som har vært tett på, og funnet ut at jeg har hatt et ganske kjipt liv med mye elendighet, noe som nå endelig har løst seg opp og gode ting begynner å skje. Selv om jeg har drevet med kriminalitet, har jeg en historie som rører de fleste. Nå har jeg endelig fått en «pustepause» og begynt å leve på «riktig» måte. Og jeg tror de forstår at å kaste meg i fengsel nå er bare dumt. Det koster samfunnet dyrt, jeg må selge hus, hjem og bil, avslutte studiene mine.. Kommer ut etter noen år uten noe, bortsett fra en masse nye kontakter og fortsetter i kanskje enda større stil enn før.

Snakket som sagt med en politibetjent jeg har hatt litt med å gjøre, og h*n sa at «ingen er tjent med at noen må sitte i fengsel. Da ryker jobb og skole og alt det trygge». Vedkommende mente det var bedre at jeg fortsatte den utviklingen jeg nå er på, og at fengsel er et dårlig alternativ både fordi det ødelegger stort for meg, psyken min kommer ikke til å takle det, og det er en unødvendig kostnad for samfunnet. Fengsel i Norge skal rehabilitere, ikke straffe. Og den rehabiliteringen gjør jeg mye bedre selv, det ser de. Jeg er overbevist om at de nå gir meg en second chance in life.

Og hva skal hensikten være ved å henlegge saken sett fra en etterforskers perspektiv? Jeg tror ikke det gjør etterforskningen lettere at de henlegger saker fra 1,5 år tilbake i tid. Jeg tror heller ikke det er særlig mer å etterforske mtp. sakens alder og karakter. Jeg er borte fra gata, har kutta all kontakt med alle kriminelle venner. De brukte mye ressurser den gang, hva får deg til å tenke at det nå plutselig skal dukke opp nye, håndfaste bevis fordi de henlegger sakene? Hvorfor ville ikke juristen ha avhør i de større sakene? H*n visste at jeg skulle legge alle korta på bordet og tilstå, da hadde saken vært over og de hadde fått den heder og ære du påstår de kjemper sånn for.

Og hvorfor jeg tror de lar meg gå fri? Det beskriver jeg i tidligere innlegg. Jeg tror nok at de involverte har menneskelige egenskaper som gjør at de ser noen som har slitt veldig endelig kommer seg på beina, og velger å kaste et lite bein fremfor å sparke meg ned igjen.