View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
Fra Helsebiblioteket.no vedrørende førerrett og psykisk sykdomg
Jeg føler vel egentlig sitatene taler for seg selv. Depresjon og avvikende atferd? Avvikende som i unormalt innesluttet, kortere lunte enn normalt, plutselig og tilsynelatende uforklarlig gråt etc? Check.
Sviktende impulskontroll? "Javel pasient, så de ble så frustrert at de slo i stykker speilet/skapet/veggen etc?" Check. Liten sykdomsinnsikt? Og så videre.

Med utgangspunkt i symptomkravene listet ovenfor, er det ikke vanskelig å se at man faktisk lett kan oppfylle disse, spesielt når det skal utvises særlig vaktsomhet dersom man vurderes som suicidal - som vel ikke er helt utenkelig dersom man uttrykker at man ikke lenger ønsker å leve
Vis hele sitatet...
Det er mange nyanser av selvmordstanker, og tilbakevendende tanker/"ideation" som TS beskriver er vanligere enn mange kanskje tror. Psykologer er sannsynligvis den gruppen mennesker som blir minst stresset av å høre om det. Blir du vurdert som akutt suicidal, så blir du trolig fratatt lappen og forhåpentligvis innlagt også.

Når det gjelder sykdomsinnsikt, så er det et viktig punkt. Blir du vurdert som åpen om tankene dine og reflektert rundt dine egne symptomer, så vil psykologen trolig i mye større grad stole på din egen vurdering av hvilke dager du bør sette deg bak rattet og ikke. Psykologen merker om du er grunnleggende uærlig om tilstanden din. Stoler han på at du ville sagt det til ham om du ble oppriktig bekymret for deg selv, så viser han deg sannsynligvis mer tillit, ikke mindre.

Siden denne tråden egentlig døde ut for en stund siden ville jeg normalt ikke svart, men å vinkle det som at jeg forsøker å skremme folk fra å søke hjelp blir et for stort karakterdrap til at jeg vil la det henge i luften.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var skremsel var påstanden om at det å nevne selvmordstanker til psykologen er en dødsdom. Det innlegget var det en anonym bruker som skrev. Så svarte jeg deg og myoxo når dere forsvarte det innlegget, eller i alle fall protesterte mot oss som protesterte på det. Jeg mener altså ikke at du eller myoxo har noen agenda om å skremme bort folk fra helsevesenet, men jeg mener at det er uheldig å backe unyansert opp om påstander som overdriver risikoen.

Men når vi først er inne på det med karakter, så la meg få legge til at jeg synes du gjør en fantastisk jobb med å hjelpe folk som kommer til forumet med sine personlige utfordringer, med det som utvilsomt er et genuint engasjement. Jeg synes jeg ser brukernavnet ditt i hver eneste tråd som omhandler folks vanskeligheter, og svarene dine er alltid både gjennomtenkt og med en god dose empati. Du er virkelig en ressurs for forumet, og hvis man kan snakke om å faktisk gjøre en forskjell for folk, så kan jeg ikke tenke meg noen som oppfyller den rollen i større grad enn deg, så all ære til deg for det.
Vis hele sitatet...
Det var veldig fint sagt
Sist endret av *pi; 4. januar 2021 kl. 22:48.