View Single Post
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Den beste kommentaren jeg har lest i denne debatten så langt:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...paa-mine-vegne

"Jeg blir provosert av at Jamal Sheik i «rasisme_i_norge» og Ciakudia fremstiller oss med etnisk minoritetsbakgrunn som persilleblad. Humor skal krenke og utfordre, og den er best når den er uhildet. Humor skal være til forlystelse og forargelse. Stadig flere føler seg ekskludert fra samfunnsdebatten om politisk betente saker, der ord i seg selv – ikke konteksten ordene blir brukt i – blir «ulovlige». Mange vegrer seg dermed mot å ytre seg i det offentlige rom fordi de er redde for å bli tillagt holdninger de ikke har."
Vis hele sitatet...
Ja, det blir kjedelig hvis komikere blir kneblet. Jeg syns også det er viktigere å bli kvitt den ordentlige rasismen i stedet for å gå etter Eckbo.

Hva med f.eks Russel Peters eller Chris Rock fir å nevne to komikere som lar alle folkeslag få høre det? Det er jo mye av det komikk handler om: å gjøre narr av seg selv eller andre.

Å lage en film i dag med «black face» tror jeg er utenkelig, men at en komiker fra Norge gjorde dette for noen år siden må vi vel tåle? Skal vi fjerne alt av kunst/kultur fra tiden før «black lives matters» som er litt utenfor det som er «tillat» i dag?

Altså ikke aksepter rasisme, men la komedien slippe unna med det meste. Men det er jo flott at komikk skaper debatt, det er vel litt av poenget.
Sist endret av Taxidriver; 10. desember 2020 kl. 08:00. Grunn: Manglet et ord