View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
Teksten er helt ok å skrive den. Det er ikke jeg som kjemper for sensur her.

Ja jeg synes hun inntar en offerrolle. Dokumentaren omhandler en (relativt) ung kvinne som sliter kraftig med spiseproblemer, undervekt og ernæring.

Så kraftig sliter hun med det at hun faktisk dør, 33 år gammel.

Da er det litt tonedøvt, og kanskje mer enn en smule selvsentrert, å rette kritikk som:


Offerrolle de luxe. Hun kunne enkelt problematisert rundt triggerpotensialet til filmplakaten uten å poengtere at det er verre å være tjukk en tynn



Ja. I en artikkel rettet mot en dokumentar som omhandler anoreksi, synes jeg dette blir tonedøvt. Jævlig tonedøvt. Det skriker av "det er mer synd på oss tjukke enn dere tynne". At hun kanskje har ett og annet godt poeng i suppa av selvmedlidenhet forandrer ikke på dette, ei heller at hun bl.a. problematiserer rundt reklameplakaten til filmen.

Synes også det er hysterisk at du bekymrer deg for at noen kan såres av Espen Eckbos figur, men ikke har noen betenkeligheter for hvordan andre anorektikere kan oppleve at Carlsen refererer til undervekt som "høystatussykdom"++.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg sett den filmen (heller), men slik jeg forstår\husker det så tar den utgangspunkt i et fotoprosjekt med denne kvinnen som modell? Da synes jeg det er relevant å diskutere hvorvidt en slik estetisering av en syk kropp er gunstig, all den tid denne estetiseringen er drivkraften bak sykdommen. Sammenlikningen med overvekt er relevant i lys av det. Jeg leser ingen steder at det er krenkede følelser som er problemet. Ei heller roper noen om sensur (inkl meg).

PS: Jeg Google forfatteren nå, og ser at hun er overvektig. Ut fra innlegget oppfatte jeg virkelig ikke at dette var sutring over at overvekt ikke er objekt for estetisering, tvert imot at det er skadelig å estetisere en syk kropp, når det er det nettopp den idealiseringen som er sykdommen.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 17:22.