View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Rask metode: Bruk mye av dagen i morgen på aktivitet. Det samme går for de neste 6 dagene etter det. Test en full uke der du får klemt inn 2-3 kondisøkter og 2-3 styrkeøkter.
Det kommer til å gi mersmak!

Spis forholdsvis sunt denne uken.
Hva er vel en liten uke i det store og hele? Prøv det!

Jogg deg en tur til å starte dagen. Spis godt når du kommer hjem.
Finn på ting å gjøre slik at du er på farta mye av dagen. Tren så styrke mot kvelden 17-19.

To ordentlige økter, en kondis, en styrke.

Du kommer til å kjenne på skikkelig mestringsfølelse før du legger deg og kanskje være fristet til å fortsette

Trening er antidepressivt.
Vis hele sitatet...
Om fyren er i såpass form at han orker er det jo sjeldent feil med trening eller bevegelse.

Men å nesten forskrive et bestemt treningsregime som en friskemelding det har jeg svært lite tro på. For vi kjenner ikke fyren, vi kjenner ikke hans situasjon, vet ikke hvilken grad depresjonen er. Det kan være alt fra mildt nedstemt eller til langvarig alvorlig dyp depresjon som har tippet over i suicidal adferd eller tanker.

Du har nok gode erfaringer selv med trening mot depresjon. Kan vagt erindre at du har skrevet noe om det tidligere. Men jeg tror man skal være litt forsiktig med å lansere egne erfaringer som allmenngyldige.

Er det en virkelig dyp depresjon så kan vondt gå til værre om kameraten forslår den treningen og fyren ikke får det til. Nok et bevis på failure liksom. Ennå en ting han ikke fikser.

Fagfolk bør være første prioritet. Akutt psykisk helsehjelp om det finnes. Fastlege og DPS, men det kan ta tid. Privat psykolog om det er mulig. Så kan fagmann og pasient sammen forsøke å finne en vei ut av depresjonen. Og ja, veien tilbake til livet kan gjerne inneholde mosjon, bevegelse eller liketil knallhard daglig trening. Eller korte gåturer. Samtaleterapi, kognitiv terapi eller en kombinasjon av alt pluss antidepressiva. Viktig å ikke utelukke fagfolks erfaring, kunnskap og faktisk være åpen for å ta imot hjelp. For det finnes hjelp å få.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg kan bruke et bredt spekter av substanser for å hjelpe psyken min, men når det kommer til depresjon (som jeg har erfart et par ganger) er det beste å "stå han av". En dag går det over og man kommer så ufattelig styrket ut av det.
Finn en motivasjon, nye impulser, hobby osv osv.

Var litt kjapp, så det sto rask hjelp mot depresjon men her er det større sjanse for å finne loch ness monsteret først.
Vis hele sitatet...

Ja for mange eller kanskje tilogmed de fleste så går depresjoner over. Men ikke for alle. For noen så vokser depresjonen og tar så mye plass at den skygger over alt ellers i livet. Sånt sees på feks statistikk over selvmord.

Det er heller ikke bra å gå for lenge med ubehandlet depresjon.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.