View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
Men det er jo komisk at f.eks. taxisjåføren i reklamen jeg nevnte er mørk i huden - det er faktisk den ene faktoren som gjør at vi kan oppfatte reklamen som morsom.
Vis hele sitatet...
Ja, hudfargen er vesentlig for poenget i vitsen. Hudfargen og ansiktstrekkene i seg selv er derimot ikke morsomme. Det er lett for at det blir et fokus når man skal sminke disse trekkene på noen som ikke har dem. Kan hende det er vanskelig å se forskjellen, jeg synes den er ganske åpenbar.

Latterliggjøring med andre ord? Ja, det skjønner jeg kan være kjipt for den det gjelder. Samtidig, så kan hvem som helst påberope seg å være såret av hva som helst. Så hvor går grensen? Ved en person såret? Ved 25 prosent såret? Ved det du anser som flerdimensjonale figurer?
Vis hele sitatet...
Det er ikke matematikk, og jeg har ikke påberopt meg å ha fasiten hverken i dette tilfellet eller generelt. Det burde kunne gå an å diskutere en sånn sak, uten å se alle andre som enten skaprasister eller krenkelseshysterikere.

Mye kan være vondt. Sensur er stort sett aldri en god løsning.
Vis hele sitatet...
Enig i det, inntil et visst punkt. Nå er ikke dette sensur per def, men jeg har ikke problemer med å se at ytringsrommet kan innskrenkes av andre ting enn statlig inngripen. Samtidig er det naturlig at redaktørstyrte medier tar ansvar for hvordan de har lyst å fremstå. Det er ikke automatisk et faresignal fordi de tar noen samfunnsbevisste valg. Så kan vi diskutere akkurat hvor den grensen bør gå, og om TVN vurderte dette riktig.

Jeg har også veldig vanskelig for å se at man genuint kan la seg såre av f.eks. Yngve i Borettslaget.
Mange homoer har jo fakter og særegenheter - Pride velger å omfavne disse stereotypiene, men jeg vet også om homofile som synes fremstillingen av homofile i Pride paraden er "skrullete", for å sitere en av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at dette er adoptert som homoenes egen parodi, og i dette tilfellet er skuespilleren selv homofil. Irritasjonen min var nok mest over at det var en veldig lettvint karakter.

Problemet er jo bare det at hva du anser som mer morsomt kan provosere andre og dine flerdimensjonale figurer er en annen persons stereotypier.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg tror det finnes noen objektive vurderinger man kan gjøre for å vurdere hvor flerdimensjonal en karakter er, og at blackface-karakterene fra Minstrelshowene lander solid i den ene enden av skalaen her. Dette er som sagt ikke matematikk, men vi trenger ikke gjøre ting helt tåkete heller.


Helt ærlig, dersom en mørkhudet person faktisk spilte denne figuren, og ble fremstilt slik som Bær beskriver han: En komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos persongalleri, så er det lett å se at noen kan krenkes i kraft av at karakteren er

1) mørk i huden
og
2) en komisk idiot.

Så jo, denne problematikken kunne lett oppstått selv om en med mørk hud spilte karakteren.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det, hvis alle i serien er komiske idioter, og hudfargen ikke er det trekket som fremstilles som komisk. Det er faktisk blackface-sminken som er under kritikk her. Altså, noen vil vel kunne kritisere hva som helst, men jeg ville trolig hatt mindre forståelse for det. Med forbehold om at jeg faktisk ikke har sett serien, er den mørkhudete den endimensjonale narren i et ellers interessant persongalleri så blir det noe annet.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 14:23.