View Single Post
Sitat av Defending Vis innlegg
Tror nok du misforstod meg litt der.
Det jeg siktet til er at det er mange der ute som ikke vil kalle deg en misbruker om du tar èn valium du har fått av lege. Men tar du èn Valium som du kjøpte av f.eks. En venn eller dealer så er du plutselig en misbruker.

Hiver du i deg en hel boks med valium på en gang så har du selvfølgelig et problem. Og det jeg vil kalle å ha et usunt forhold til legemiddelet/rus. Veldig avhengig om du tar valiumen for å bli ruset eller om det er selvmedisinering for f.eks. Angst eller Søvnproblemer.

Tar du det for å bli ruset så er det per definisjon misbruk av legemiddelet. Men tar du det for f.eks. Sosial Angst, så du skal klare å bli mer sosial eller klare å møte opp i f.eks. Et bryllup så er ikke det misbruk, uavhengig av hvor du fikk det fra. Men de fleste norske innbyggerne vil mene det. Det er det hykleriet jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Synet på misbruk av reseptbelagte legemidler får du heldigvis ikke forandret så lett på nei, og det er jeg glad for. Brb må ha litt oxy før jeg orker å fortsette.

Var ikke misforståelse, men jeg satte det nok litt mere på spissen enn hva du mente, skal ikke nekte på det. Det var for å understreke hva som faktisk ofte skjer når folk driver med "selvmedisinering" for å få bukt med sosial angst. Skal man virkelig tillate seg å være sin egen doktor bare fordi man tror man ikke takler gitte situasjoner?

Da mener jeg man har valget. Ha det jævlig i lange tider fremover, oppsøke lege, eller starte symtombehandling med seg selv som spesialist-psykiater-apoteker som selvsagt alltid veit sitt eget beste? Starter man å deale med problemer på den måten er det misbruk, og veien til å noen gang takle situasjonene uten rus blir lenger og lenger hver gang man ikke "står i det".

Spørsmålet er hva med neste bryllupp, har du da snudd 180 grader og lært deg å takle situasjonen bedre, trenger du kanskje flere valium enn sist? Eller trenger du kanskje "noe som virker?
Sist endret av knert1; 19. november 2020 kl. 16:54.