View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er rett og slett bare menn som kan stoppe dette, anstendige, greie menn. Derfor mener jeg denne kulturen er alle menns ansvar å endre. Ikke fordi alle menn trakasserer, men fordi det er de som kan gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg hjertens enig i. Vi må kunne snakke med unge gutter om hvilket ansvar de har for mannskulturen. Dessverre er det ikke mulig uten at en haug med menn tror man gir alle menn skylda for andres overgrep.
Vis hele sitatet...
Så... Alle menn har et ansvar for kulturen som tillater overgrep, men man gir ikke alle menn medskyldighet i overgrepene som skjer? Jeg er redd du må pakke det ut.

For meg blir dette to logiske påstander, som i alle fall for min del er en totalkræsj gitt at man har ansvar for det som legger til rette, uten å ha ansvar for det det legges til rette for. Jeg ville da tro kulturen her var transitiv:
1. Menn har ansvar for kulturen som tillater overgrep.
og følgelig kan ikke påstanden i innlegg to stemme:
2. Menn har ikke skylden for andres overgrep.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt mye forlangt å forvente at jenta som nettopp har blitt trakassert skal sette på plass både den som trakasserer og de som ser på. Det som skjer er jo at man føler seg dum og vender skammen innover, siden alle åpenbart synes det er greit å behandle deg sånn.
Vis hele sitatet...
Her har kanskje også kvinner en jobb å ta, og foreldre under oppveksten? Å stå opp for hva som er rett og gi litt beng i hva andre måtte mene er rimelig uavhengig av kjønn. Jeg sier ikke at det er lett, men det vil det ikke være for menn som bryter ut av mønsteret du skisserer heller. For øvrig har jeg faktisk vært borti det her i jobb, og var "kjipingen" som sa ifra - rett etter at jeg lo. Jeg lo ikke av flauhet eller noe annet, det bare var så absurd å se en voksen mann dra opp noens skjørt som om man var 12 år og ikke skjønte konsekvensene av sine handlinger.