View Single Post
*pi: Jeg forstår skuffelsen din over de du anså som helstøpte og oppegående karer. Det er heller ingen tvil om at de handlet feil. Men du kan vesentlig mer om psykologi enn de fleste her inne, så hva som skjer med mennesker generelt når de havner i uforutsette og uventa situasjoner vet du alt om.

Jeg har aldri gitt livreddende førstehjelp på ekte, men jeg har vært på såpass mange førstehjelpskurs at jeg i det minste hadde vært mer til nytte enn til skade - det har jeg grunn til å være ganske sikker på. Man trener, man lærer, man vet hva man skal gjøre hvis situasjonen oppstår. Soldater driller og driller på å demontere og å fikle med børsene sine, i leir og i felt og i stummende mørke - sånn at de skal slippe å finne ut av det den dagen de vekkes til Stravinskis maskingeværsonate i A-dur. Den andre ekstremen er når man ikke bare ikke har trent på en situasjon, men ikke engang har reflektert over at situasjonen kan inntreffe! Hva seksuelle overgrep og trakassering angår, så er det dessverre akkurat der vi som samfunn har vi tilbrakt mesteparten av tida vår.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Mitt typiske adferdsmønster i møte med uventede situasjoner er preget av at jeg dagen etterpå innser at jeg burde gjort noe helt annet og banner høyt og lenge. Deretter sverger jeg å håndtere det annerledes neste gang. Hvilket faktisk har skjedd innimellom. Jeg har for eksempel observert to klissvåte haikere ute i gokk, men kun nummer to fikk skyss til nærmeste togstasjon. Nummer en har jeg fortsatt dårlig samvittighet for. Jeg har imidlertid aldri vært tilskuer til seksuell trakassering. Jeg har aldri selv opplevd det selv heller, åpenbart.

Hvordan vil jeg reagere den dagen det skjer? Jeg vet ikke, men jeg håper at jeg i dag ikke ville vært en av disse passive tilskuerne som du beskrev. I det minste har jeg reflektert over saken i fredstid og bestemt meg for å ikke le med. Og det er jo noe. Men for ikke altfor mange år siden hadde jeg ikke engang tenkt tanken om at det var noe jeg kanskje en dag møter. Det har helt enkelt ikke vært en problemstilling som har dukket opp på radaren min. Derfor er jeg rimelig sikker på at mitt ti år yngre alter ego hadde skuffet deg. Faen heller, kanskje han til og med gjorde akkurat det, nettopp fordi han var for blind til å se at det skjedde. At jeg ikke kan erindre å bevitnet seksuell trakassering betyr ikke at jeg har vært der da det skjedde: Det kan faktisk bety at situasjonen ble behandlet som "tre karer og en kvinne står sammen og ler av noe", for deretter forkaste inputen som uvesentlig.

Jeg har sikkert levd under en stein, og det har sikkert vært en eller annen lærer som har prøvd å få ett eller annet piss om at vi må passe på å være flinke gutter når vi slippes ut i samfunnet til å forflytte seg inn i skallen min ved osmose. Det har i såfall ikke gjort nevneverdig inntrykk. Det er kun i løpet av de siste årene jeg har tatt stilling til at seksuell trakassering overhode eksisterer. Jeg vil faktisk tippe at frem til jeg var i midten av tyveårene hadde jeg bare en vag, abstrakt idé om at "voldtekt er ufrivillig sex og veldig galt". That's it. Man kan kanskje håpe at jeg er et unormalt tilfelle og oppsiktsvekkende tett i pappen, men jeg tror ikke jeg er så forferdelig alene. Dette er et viktig emne som noen burde ha drilla meg på da de hadde muligheten, men ingen informerte meg engang om at problematikken eksisterer. Enhver har ansvar for egne handlinger og alt det der, og de som står og flåser med gjør noe galt - jeg bestrider ikke dette! - men hvorfor har ingen lært de hva de skulle ha gjort?

Enda verre er det at dette neppe bare gjelder menn. Det virker i alle fall ikke som om kvinner har mottatt tilstrekkelig med veiledning om seksuell trakassering før de møter det i strid, de heller.

Til sist vil jeg bemerke én ting til: Tilskuersyndromet har en magisk motgift: Si fra. Konkret og tydelig beskjed om hva du vil at skal skje. Den 25 år gamle Myoxo var muligens så tjukk i huet at det er urettferdig å sammenligne ham med eukaryote livsformer - men hadde du bedt ham om hjelp hadde du faenmeg fått det.