View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var en sak for et par år sida, kanskje i fjor om en mann som banka dama si som fikk formildende straff fordi hun hadde vært utro og lovbruddet skjedde i direkte sammenheng med at han fant hun i senga med en annen mann. Det var masse styr rundt husker jeg for det er jo ikke rett at det skal legitimere et lovbrudd, men dommen ble ikke justert opp fordet.
Vis hele sitatet...
Dette faller under å handle i affekt, og kan være formidlende. Ikke det samme som personen beskrev over.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjenner til flere voldssaker hvor det som har skjedd før volden har vært formildende på straffeutmålingen og selvom jeg ikke tror det er til noe hjelp for ts å forsvare seg i retten om at han var pedo så er det ikke helt umulig at det hadde gitt noe lavere straff om den som utøvde volden for eksempel var i familie til overgrepsofferet.
Vis hele sitatet...
Men nå er vi over på noe annet. Det som ble sagt tidligere i tråden var "Selv om det er like etisk feil, blir det noen ganger sett på som "formildende" hvis lovbruddet er begått mot en tidligere straffedømt."

Slik jeg leser det betyr det at personen mener man kan få formidlende straff om man utøver en voldshandling mot en tidligere straffedømt. Men man kan få straffereduksjon om noe skjer i affekt - men det har høyere krav enn at personen var tidligere straffedømt. Spesielt blir det problematisk når det er snakk om en slik handling som i denne tråden hvor man kan argumentere for at det var en planlagt handling. (som gjerne er skjerpende).

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hater pedofile og syns det er innafor at de får juling men det er ikke din jobb som barn å begå alvorlig kriminalitet for å straffe andre, da det som sagt bare ødelegger mer for deg selv enn for de.. Desverre..
Vis hele sitatet...
Et samfunn hvor det er sett på som greit at privatpersonen utover vold mot andre høres ikke ut som et samfunn vi burde streve for å leve i. Jeg ser veldig fort hvor mye problemer det kan skape. Tror på ingen måte det fører noe godt ut av det.

Ja, mange handlinger kan ikke tilgis. Og det finnes ikke rettferdighet å få for det. Og jeg har ingen tro på at uansett hvor mye straff og juling man gir folk så vil det nok aldri føles som nok til å være rettferdig. Så det er en veldig dårlig ting å bruke for å vurdere hvor mye straff man skal gi. Men er vanskelig å finne hva som er rett straff. Men det viktigste er nok å hjelpe offer og pårørende til å kunne komme videre i livet. Det gjøres ikke ved strenge straffer - men ved å ha gode apperater for oppfølging i ettertid.
Sist endret av etse; 1. november 2020 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.