View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
En liste over noen av tingene som kan utløse psykose samlet fra https://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis :
- Alkohol
- Cannabis
- Kokain
- Amfetamin / Methamfetamin / MDMA / ADHD-medisiner
- Koffein
- Psykedelika
- Kortikosteroid
- Søvnmangel
- Narkolepsi
- Sorg
- Traumer
- Mensen
- Alzheimers
- Fødsel
- Parkinsons
- Slag
- Vitamin-b12-mangel og andre ernæringsunderskudd
- Hjernesvulst
- Narkolepsi
- Kosttilskudd
- Stress
- Parasitisk infeksjon

Psykose er ofte første ankepunkt mot bruken av psykedelika, og det er ikke helt unaturlig, om det faktisk er slik at en rusutløst psykose gjør deg mer disponert for å utvikle en langvarig psykoselidelse, som schizofreni, schizotypal personlighetsforstyrrelse, delirium, bipolar lidelse osv. Det er ikke nødvendigvis tilfellet, men det er et godt råd.

Denne norske studien fra de infamøse og forskerne bak EmmaSofia-stiftelsen så på 130 000 voksne amerikaner og fant ingen sammenheng mellom bruk av psykedelika og mentale lidelser når man kontrollerte for sosiodemografiske faktorer, annen narkotikabruk og depresjon som barn. Det betyr ikke at psykedelikabrukere ikke får mentale lidelser, men at de får det like mye som alle andre. Psykedelika øker ikke forekomsten av mentale lidelser i befolkningen, i følge denne studien.

Ser man bort fra psykedelika, men holder seg i rusutløst-psykoseland, peker to stoffer i to forskjellige retninger her. (Jeg er ikke kvalifisert til å gi medisinske råd, jeg er bare veldig interessert i fenomenet psykose)

Dersom man ser på koblingen cannabis og psykose, har man ikke sett økt forekomst av psykose i befolkningen, til tross for at bruken av cannabis har økt svært mye i løpet av de siste tiårene. Det betyr ikke at cannabis ikke kan spille en rolle i utviklingen av psykoselidelser, f.eks ved å fremskynde de, men det er det mye som kan, og gjør.

Metamfetamin er rusmiddelet som konsekvent trigger psykose hos flest (26-46 % av tunge brukere). Og man kan med amfetamin-stoffer pålitelig utløse psykoser også hos de som ikke er disponert for å utvikle langvarige psykoselidelser. Psykose er antagelig noe de aller fleste kan få, dersom hjernen presses hardt nok. Noen personer som opplever en kortvarig methamfetaminutløst psykose, kan gå flere år uten psykose før tilbakefall inn i psykose utløst av en stressende hendelse (eller langvarig alkoholmisbruk) uten å ha gjenopptatt bruken av methamfetamin. Dersom methamfetamin var det foretrukne rusmiddelet i Norge, hadde vi hatt en god del mer psykose i befolkningen, men kanskje ikke flere diagnostisert med langvarige psykoselidelser, som schizofreni (prøvde å finne ut om risikoen for å utvikle disse etter rusutløst psykose her, og det er komplisert, men første psykoses varighet og langsom utvikling av negative psykose symptomer er det som plasserer deg mest i faresonen).

Det kan virke som psykoser på denne måten ligner på PTSD i at det danner et spor i hjernen som tanketoget senere av og til kjører i. Kanskje er psykosen i seg selv et traume, og at det man faktisk ser i disse tilfellene er PTSD-flashbacks med psykosesmak.

Stress er nok stikkordet, prøv å unngå dét generelt. Jeg kan garantere noe stress i forbindelse med psykedelika, det er stort sett ikke den definerende følelsen i en trip, men stress kan også være et for svakt ord for noen tipper.

Om det faktisk ligger i kortene for deg å få en psykoselidelse, e.g schizofreni, er den antagelig på vei. Du kan da bestemme om du vil at det skal være mer sannsynlig at første psykose kommer i dag ved å presse hjernen med rus, eller vente til f.eks første samlivsbrudd, dødsfall i nær familie, eller den muntlige presentasjonen for kollegaene du er stresset for.

Dersom vennen din aldri har opplevd psykose, men allikevel tror at det ligger i kortene for han/henne å utvikle en psykoselidelse, vil bruk av psykedelika kunne fremskynde dette ved å utløse en psykose, via overstimulering - stress eller traume, som da kan gjøre han/hun disponert for å oppleve det samme senere. Det er det svært mange ting som kan. Det er ikke en bagetellisering av psykedelikas potensielle rolle i å utløse psykoser, men en understreking av at du som predisponert må ta disse andre faktorene på alvor også.

Jeg håper noen vet mer om dette og kan rette meg på det jeg tar feil på. Kanskje hadde en den store psykosetråden vært på sin plass.
Vis hele sitatet...
Den listen du skrev der om ting som kan utløse psykose kan ikke cannabis hjelpe mot stress å traumer og søvnmangel. Hadde en diskusjon med politiet en gang i et møte for jeg var sur fordi de hadde tatt ti gram hasj av meg, diskusjonen gikk ut på legalisering, hun fortalte meg om Halloween natten om han som drepte kompisen sin i psykose men var det hasj som utløste den psykosen? Eller var det han som hadde en psykoselidelse fra før? Han hadde drukket alkohol i tilleg kanskje det var årsaken til psykosen?


Vet dette har ingen ting med tråden å gjøre ,