View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av coronarefugee Vis innlegg
Er det innafor å legge hele tørkede sopper på vekta når man måler? Kontrollmålte et kronestykke som veide 4,36, dvs korrekt, men når jeg legger 17 flein på får jeg 1,06 gram, som jeg synes er mye.
Vis hele sitatet...
Vel, vekta "synes" ingenting, den veier ting.

Så lenge soppen ligger på vektflaten og ikke hviler på noen andre plasser så er det helt greit å legge hele tørkede sopper på vekta.
Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din, du synes 17 sopper er for lite for å være et helt gram?

Sitat av storegrevling Vis innlegg
Hva kan være konsekvensene av å få i seg forvekslingsarter for fleinsopp? Har en bunke jeg er sikker på er flein, men hvilke konsekvenser kan det ha for meg hvis jeg får i meg en forvekslingsart som har rotet seg inn fleinen? Er jeg tryggere hvis jeg trekker soppen i te først? Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Nyresvikt og/eller leversvikt.

Jeg har ikke hørt noen dø av flein forvekslingsarter enda, de tilfellene som eksisterer er folk som har plukket feil matsopp..
MEN, med det sagt så var det et tilfelle av en som plukket spiss giftslørsopp og var ganske overbevist om at han hadde plukket fleinsopp, så muligheten er absolutt der.

Å brygge te på soppen vil ikke ha noe å si for giften, den er like potent selv med varmebehandling.
Sist endret av Dodecha; 11. oktober 2020 kl. 12:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.