View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du forklare meg hvilken relevans en øvre strafferamme på femti år ville hatt i den saken?


Forøvrig: Dersom det en gang i fremtiden skulle være forsvarlig å slippe ham ut, så ja. Da vil jeg faktisk at det skal skje. Jeg tror ikke det er en spesielt relevant problemstilling, for han har alltid fremstått som ganske fubar i skallen og ingenting tilsier at det vil kunne endres. Men akkurat som jeg er glad for at han fikk en skikkelig rettssak og en dom i henhold til loven, så mener jeg at vi bør fortsette å forholde oss til rettsstatens prinsipper. Vårt fire og demokratiske samfunn er alttfor verdifullt til å la en tufs som ham ødelegge det. Det er ikke verdt å gjøre unntak for en type som ham.
Vis hele sitatet...
Ja da er du et langt bedre menneske enn meg. Jeg en imot dødsstraff, men er åpen for at vi kanskje kunne gjort et unntak i akkurat den saken pga omfanget, alle berørte og at han nærmest knuste hele landets kollektive oppfattelse av hva som er det norske samfunnet, de som ikke ble direkte berørt av det helvete den jævel'n skapte ble desillusjonerte og motløse. han råket faktisk hele landet, direkte og indirekte. Det ligger så mange skjebner i hans kjølvann. Og så mange var og er forsatt berørt. Det var null tvil om skyld og han ble ble tatt med våpen i hånd. Så her må jeg bare si følelser og hat tar overhånd og jeg klarer ikke være konsekvent og jeg klarer ikke tenke rasjonelt. Om det feks var opp til allmuen å stemme over straffen hadde jeg nok stemt for å henge ham så inkonsekvent er jeg i akkurat den saken.

Men ja det er jo bare mine følelser, jeg er vel egentlig enig i at vi får være glade for det demokratiet vi har, at vi lever i rettstat også får vi være fornøyde med at fyren blir sittende i forvaring til dovre faller. Uansett hva han sier i fremtiden, hva han måtte forsøke å si til psykologer og andre så håper og tror jeg at han aldri skal ut blandt folk igjen. Og var det opp til meg så skulle vi kanskje vurdert sensur på alt det hatet han sprer fra fengslet. Selv om vi har friheter så er det kanskje situasjoner da individer faktisk selv har sagt fra seg retten til å tale fritt?