View Single Post
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Lovdata sier voldtekt har en strafferamme på 6-21 år, det er så bullshit da de fleste slipper unna med 1 år eller mindre + bøter saksomk..
Vis hele sitatet...
Begrepet voldtekt dekker litt ulike handlinger med ulik strafferamme. Voldtekt til seksuell omgang har ikke minstestraff, men kan straffes inntil 10 år. Normalstraff for voldtekt til samleie er 4 år, strafferammen er 3-15. Grov voldtekt inntil 21.

Folk tror gjennomgående straffenivået er lavere enn det er. "Alle" vil ha strengete straffer, men i reelle saker foreslår folk flest samme eller lavere straff enn det som ble dømt.

Min mening er at strafferammene vi har på voldtekt i dag er gode, og at uaktsomhetsparagrafen vi har ivaretar offeret bedre enn en samtykkelov. Det er ikke lovverket det er noe i veien med.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Vokste selv opp i voldelig hjem, jeg vet akkurat hvor mye den etaten gidder å bry seg med sine egne paragrafer..
Vis hele sitatet...
Det er jo problemet. Liten vits i gode paragrafer om det ikke etterforskes og dømmes uansett.

Når det gjelder behovet for å skjerme samfunnet for farlige folk, så er forvaring et skreddersydd virkemiddel for det. Jeg ser ikke hvordan økning av maksstraff er av noe annet enn symbolsk betydning.
Sist endret av *pi; 7. september 2020 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.