View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er vel ett element av fangens dilemma her. Menn taper generelt på at menn er ettergivende, men kan tjene på det på individnivå i noen sammenhenger. Også er det, som jeg var litt inne på i en annen tråd, stort sett menn som mener at menn burde kunne gråte som stikker av med damene. Ikke menn som mener at menn burde gråte og faktisk gråter selv. Det holder ikke å ha moderne verdier, man må også skjønne den underliggende machokulturen der kvinner fortsatt er like nådeløse i valg av menn som tidligere. Det er den siste forståelsen jeg tror en del moderne menn mangler.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har en slags idé om at feminister/moderne kvinner påstår de vil ha supermyke pusemenn som gråter når de ser hundevalper og bruker lørdagskvelden på å lese høyt fra dagboken sin om følelser, men så viser det seg at det de egentlig vil ha er harde steinaldermenn som behandler dem som objekter. Det er karikert selvsagt, men jeg skjønner ikke helt hvor du ser denne motsigelsen rundt deg. Vi forventer ikke at menn slutter å være maskuline, vi forventer bare at de slutter å være mannssjåvinistiske, som for eksempel prøve å kontrollere kvinners seksualitet og beskylde dem for å krenke deres ære når de tar egne valg for sitt eget liv. Og menn som ikke er mannssjåvinistiske lykkes helt fint i praksis også. Det er absolutt ikke en sosialisering til å feile, det er kulturell evolusjon.

Til å være så utrolig opptatt av evolusjon så er det påfallende hvor kritisk enkelte menn er til all form for utvikling etter steinalderen. Man må gjerne insistere på å være den fisken som nekter å bli med opp må land, det er greit det, men det nytter liksom ikke å bli sur for at de andre drar ifra. Det er denne sosialiseringen som er dømt til å feile.

Kvinner velger bort en tredjedel av menn, men det er menn som stiller urimelig og urettferdig høye krav til kvinner? Gud forby at menn har en eneste preferanse for hvordan partneren skal oppføre seg eller behandle ham.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har vi diskutert flere ganger før, så jeg har ikke så store håp om at du tar dette poenget:

Det er ikke noe urimelig i å ha en preferanse.
Det er urimelig å bli sur og sint for at den andre ikke etterkommer denne preferansen.

Ser du virkelig ikke den forskjellen?

Det er da helt greit å velge vekk en kjæreste. Det er helt greit at du velger vekk en jente på grunn av hennes seksuelle fortid eller utradisjonelle holdninger. Hvilken som helst grunn er helt grei. Det som ikke er greit er at du forventer at hun skal tilpasse seg din preferanse for at du skal kunne bli sammen med henne. Det som heller ikke er greit er å bli sint og beskylde henne for å ha ødelagt for deg fordi hun lever livet sitt på en måte som gjør henne uattraktiv for deg. Det er ikke slemt og urimelig å ikke bli kjæreste med noen.

Jeg kan på min side ha som et absolutt krav at menn jeg dater skal ha musefletter, drive med sprangridning og like vørterøl. Det er min rett. Men jeg kan altså ikke klandre menn som gruppe for at jeg da med stor sannsynlighet ikke får meg noen date. Hvis en person har problemer med å finne en kjæreste som passer sine preferanser, så må man enten jekke litt på krava eller bestemme seg for at det er bedre å leve alene.
Sist endret av *pi; 6. september 2020 kl. 14:20.