View Single Post
Klimafiendtlig troll
223
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg så også på de posene fra lava Skandinavia.

Jeg regner med at jo lengre man modner desto tørrere blir skorpene, altså økt svinn?

Dette blir for nysgjerrigheten sin skyld for min del. Syns det er artig å prøve nye ting, spesielt hvis noe må lages og gjøres noe med.

Når man kjøper dette ferdig i butikk er kg prisen rimelig høy, dette skyldes nok også vekttapet kjøttet får.

Ettersom jeg skjønner så kan man tørrmodne det meste av kjøtt så lenge det er bra marmorering, altså fett i kjøttstykkene.

Jeg skal prøve å få bestilt meg noen poser og ordne en vakuum pakker. Så da blir det spennende.
Vis hele sitatet...
Svinnet som det var snakk om var vel det kjøttet som må skjæres vekk etter modningen er ferdig. Vekttapet du sikter til her er vel bare vann ?

I butikken er det nok summen av vekttap i form av vann (mer kjøtt, mindre vann), at de har skjørt vekk denne hinna (svinn i form av kjøtt som skjæres vekk og kastes) samt at det sikkert koster litt å rigge til alt sammen før det ligger i butikk, klart for tilberedning.

Alt kjøtt kan vel tørrmodnes/modnes i pose. Så at den ene nettsiden også beskrev høyrygg som et godt utgangspunkt (riktignok ikke til biff). Men ja, god marmorering mørere stykker, eller mørbrad med fettkappe virker som gode valg til biff. Skal prøve dette jeg også.
Sist endret av Taert; 17. juli 2020 kl. 16:49.