View Single Post
Igjen vil jeg spørre hva slags data som fremdeles har vært tilgjengelig
når de først begynte å mistenke ham. Viktige data som kunne hjulpet
politiet kan ha blitt slettet. Potensielle vitner kan ha glemt viktige
detaljer - om de noensinne har sett eller hørt noe som kunne vært
avgjørende for en evt. tiltale.
Vis hele sitatet...
Vel det er kanskje akkurat slike ting som gjør at noen kanskje ser på saken som "litt dårlig politiarbeid", eller hva nå han svensken sa om saken? Kanskje politiet skulle etterforsket bredere langt tidligere? Kanskje skulle de forsøkt å få tekniske bevis til å enten bekrefte eller avkrefte en kidnapping.

Ser at noen argumenterer med at siden han er 70 år gammel er det lite
sannsynlig at han har peiling på slikt, men i finansverdenen er det gjerne
viktig å være oppdatert på de mulighetene som fins for å investere.
Han kan gjerne ha fått hjelp fra datakyndige, yngre kolleger også.
Vis hele sitatet...
Tror du særlig på det selv, eller er det bare et motargument? Hagen er en 70 år gammal gubbe med knappetelefon, som ikke engang behersker epost med vedlegg. Klart at andre 70 åringer kan lære seg krypto, eller at endel innen finans kan det. Men det er er nok langt færre 70 åring også innen finans som kan særlig mye om krypto. Nå var vel forresten hagen ikke i finans men eiendom primært?

En annen ting er dette brevet som de påståtte kidnapperne har
skrevet - og som VG har gjengitt i sin helhet i dag. Språket der
virker for meg å være konstruert gebrokkent i den hensikt å
gi inntrykk av at den som skrev det ikke er norsk.
Vis hele sitatet...
Lingvistikk kan jeg null om. Men politiet har nok latt fagfolk titte nøye på brevet.

Jeg tenker at hele saken er såpass kompleks og har såpass mange deler som alle må virke både sammen og hver for seg at det alene føler jeg nesten frikjenner hagen. De jeg kjenner på nærmere 70 år er pensjonister. Har de vært på conditori for kaffe og kake en dag så har det vært så høy aktivitet og det har skjedd så mye at de tar seg en lur straks de kommer hjem. Mulig jeg tar i litt her. Men følg tankerekken.

Hagen er en 70 år gammel kæll. Som går på jobb hver eneste dag. Og er god for et par milliarder. Hans jobb er ikke på nivå med en liten gårdbruker som har 4 sauer og en traktor som skal administreres. Hagen har ansatte, store verdier, det er prosjekter som skal følges opp og bolig og hytter å forvalte og på toppen et sosialt liv. Når skulle han funnet tid til å virkelig planlegge dette? Til å lære seg krypto så grundig at det ikke er mulig å gjennomskue? Hvordan skulle han brukt all tid som kreves både for å lære seg alt nødvendig for at planen skal virke, men også teste plottet for ulike utenkelige scenarioer? Vi snakker jo et plott her som ligger på etablert krimforfatter-nivå. Og alt dette skal han ha fått til å lære seg og planlegge ved siden av å drive et milliard-foretak, uten at ansatte eller forretningspartnere kan si at fyren virket fjern eller lite tilgjengelig i forkant?

Nei jeg tror hagen er som 70 åringer flest. Han trenger sin høneblund når han kommer hjem, og han har for mye som opptar tiden hans til at han har orket å skaffe seg dybdekunnskap om krypto. Han er kanskje ennå i tenkeboksen på om pc blir en døgnflue eller i det minste smartmobil og 4G og mobildata. Og han takler ikke annet en knappetelefon.
Sist endret av _abc_; 6. juni 2020 kl. 04:17.