View Single Post
Sitat av prakk Vis innlegg
Kan ikke endre betalingsmetode, da de kun bruker bankoverføring ved bruk av IBAN og Account Number(kontonummer).



Jeg skatter så klart fra min hovedinntekt, men dette er en "jobb" jeg har på siden. Dette er penger fra en ekstra jobb, som jeg "egentlig ikke skulle hatt". Jeg skatter allerede mye mere en gjennomsnittet via min fastjobb

Kan https://lunar.app/en/ være en tjeneste for meg? Et prepaid MasterCard?
Vis hele sitatet...

Så det er helt greit siden du bare svindler "pittelitt"? Skattesnusk er skattesnusk. Og slik du nå rettferdiggjør din svindel vil de aller fleste som ønsker å snike på skatten finne "vettuge argumenter" for hvorfor akkurat de trenger å svindle med skatt. Isolert sett er det kanskje ikke mange kronene du alene svindler, men så snakker du til dine venner om svaret penger så hopper ennå flere på trenden og samlet sett blir det faktisk en hel del. Ikke bare frarøver dere disse pengene fra fellesskapet men dere risikerer jo også å lure dere selv. Det er verdt å tenke på. Både evt. ytelser dere måtte trenge i fremtiden fra fellesskapet samt belåningsgrad vil bli påvirket av skattesnsuket ditt. Er ikke sikkert at det er verdt det i det lange løp. Og det sitter nok mange en luring med laveste sats i offentlig støtte pga de har jobbet svart. Og mange må kanskje bo stusselig til tross for at de har penger til en bedre bolig fordi bankene ikke kan gi dem lån basert på svart inntekt.

Jeg tenker at slik globale selskaper driver på i skatteparadiser det er et kjempeproblem. De unndrar seg skatt i de land de operer i - og sluser inntektene til skatteparadiser. De uthuler samfunnene de selv er avhengige av for å drive sin virksomhet. Dette må endres gjennom et mer homogent regelverk på tvers av landegrenser. Det vil ta tid, men vi kan alle starte med oss selv - det er enkelt. Og vi kan bli det skiftet vi ønsker.

Disse design greiene du nå driver med på si, det gir ikke bare en økonomisk vekst. Det gir deg også verdifull erfaring. Erfaring som kan bli vanskelig å dokumentere om du tjener pengene svart.

Du gjør selvsagt som du vil, og du finner sikkert måter å gjøre det på. Men jeg kan ikke annet enn å håpe at skattetaten blir ennå flinkere på å avdekke skattesnusk. De har jo et ris bak speilet. Det er straffeskatten. Det er også verdt å tenke på. Skulle du bli tatt så blir du ilagt straffeskatt. Og har dette pågått lenge nok så kan det bli betydelige summer.