View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dette stemmer bare delvis, jeg kaster logikk og rasjonalitet på sjøen ja, de fungerer ikke som tankeformer da de går rett inn i (for å bruke en analogi) den venstre hjernehalvdelen, og den høyre, kreative og skapende delen forblir urørt.

Jeg mener at vi i dagens samfunn har mistet evnen eller blitt tatt fra evnen til å drømme, da vi går rundt og tror at alt er virkelig - slik og slik. Nei, alt er noen annens drøm, og noen har vært mer suksesfulle enn andre.
Vis hele sitatet...
Jeg, og dette sier jeg ikke så ofte når jeg leser postene dine, tror jeg følger deg litt på vei i motstanden mot den blinde rasjonaliteten. Det virker nesten som en moderne religion i seg selv at alle tror logikk og rasjonalitet alltid er den beste, eller eneste, måten å skaffe seg et godt beslutingsgrunnlag. Faktum er at vi er mye mindre rasjonelle enn vi tror, og de aller fleste avgjørelser tas på helt andre grunnlag - og med stor suksess. Det har blitt sånn fordi det funker, og det er faktisk irrasjonelt å kjempe imot det. Rasjonalitetens apostler har ofte skremmende lite selvinnsikt.

Men, du styrer jo stødig i motsatt grøft. Da er det klart du får problemer med samfunnet, for rasjonalitet er fortsatt den beste måten å skaffe objektiv kunnskap på, og vi trenger et eller annet objektivt å ha felles skal vi fungere sammen. Noe av dette er absolutt kunnskap, mye av det er kulturelle konstruksjoner. De er ikke mindre virkelige eller viktige av den grunn. Du virker å ha en innbitt motstand mot all form for samhandling, helt ned til grunnleggende ting som at du vil definere ord på din egen måte. Det er greit, og sånn sett virker det som en god ide å stryke til skogs. Det jeg bare ikke fatter er hvorfor du gidder å henge på et diskusjonsforum og diskutere disse ideene dine, som nærmest per definisjon ikke kan begripes av andre enn deg.
Sist endret av *pi; 14. mai 2020 kl. 15:32.