View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Fordi persepsjon ikke er kunnskap, all form for kunnskap er former for verktøy, du lager verktøyet og så former verktøyet deg. Dagens mennesker er f.eks. formet av utviklingen av Booleansk logikk da denne tenkingen ledet til datamaskinen osv. Så en blir formet som menneske av vertøyer som andre lager.

Med persepsjon mener jeg fri for ethvert slikt verktøy (nå som jeg skriver dette bruker jeg språket som verktøy, og som sådan er dette ikke persepsjon direkte).

Persepsjon er egentlig det å kunne være alene med seg selv, å kjenne seg selv, uten alle maskene som er der ute i samfunnet. Og i dagens samfunn er dette nærmest umulig når en er vokst opp i det informasjonlandskapet der alt går fortere og fortere, man blir programmerte massemennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du mener med booleansk logikk, såvidt jeg forstår refererer du til språket vi bruker for å beskrive binære operasjoner. Hvorfor er dette relevant?
Hva er i veien med at mennesker strukturerer informasjonen logisk? Greia med logikk er et det er sant uavhengig av hva vi tror eller ikke. Deduktive slutninger medfører riktighet uansett. Det er informasjonen vi legger til slutningene som eventuelt er feilaktige.

Ordla meg kanskje litt feil der. Persepsjon er ikke kunnskap, men erkjennelsene som kommer fra den kan være det.

Da tror jeg nesten du bør google begrepet persepsjon, fordi persepsjon betyr ikke ren erfaring uten ytre påvirkning eller stimuli.