View Single Post
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Nei jeg mener at det ikke har noen hensikt å fabulere rundt frie marked siden de bare eksisterer i hodene til noen mennesker. Kapitalismen har forlengst kommet til et nivå hvor den blir kunstig holdt i live med bruk av staten eller andre organisasjoner for å regulere markedet og ikke minst betingelsene for arbeid.
Noen kaller dette for sosialisme jeg tror fascisme er et mer dekkende begrep for dette siden vi blir tvunget til å reprodusere et samfunn som gavner og holder kapitalismen i gang.



Jeg tror jeg er helt enig med deg.
Til tross for at den teknologiske utviklingen suser avgårde i blir overskuddet tatt ut som rikdom til mennesker og organisasjoner som har alt for mye mens vi andre har ikke hatt reduksjon i arbeidstiden på 101 år. Det er fullstendig på overtid. I stedet for å gradvis bli som Kina kan vi leve med minimal arbeidsinnsats og likevel løse fordelingen av ressursene.
Nå har vi en venstreside som enten er som høyresiden eller en intellektuell kult og begge vil ha arbeid til alle. Det er helt sykt for egentlig trenger vi bare å nekte å arbeide så mye så kan vi presse utviklingen i en annen retning.
Vis hele sitatet...
'

En ting jeg finner litt merkelig er at i krisetider da snur gjerne også blodkapitalister 180 grader om. Da roper de på støtte fra staten. Statlige lån, statlig bevilgninger og gjelds-lettelser. Mens ultra-kapitalistene i oppgangstider der de skummer fløten og høster enorme overskudd av at "alt stiger" rir kjeppen om at "alle er sin egen lykkes smed" og tar ut bonuser og lønninger som de mener de fortjener mens de gjerne betaler de som står på gulvet minst mulig og helst under minstelønn eller gjør andre sleipe grep for å dele minst mulig. Og statlig innblanding det ønsker de såvisst ikke. Slik lever de livet og snur kappen etter vinden. Seg selv først i gode tider. Og seg selv først i nedgangstider.

Vi så det under dot-com boblen, finanskrisen, oljepris-krise og vi ser det nå i corona-krisen. Da snur kapitalistene og da trenger de statlig innblanding. Men de ønsker aller helst blanko sjekker helt uten begrensninger. Se hva som skjedde under finanskrisen og hvordan de rike ble rikere før, under og etter finanskrisen der krisepakker, gjeldssanering og statlig støtte endte i enorme bonuser, lønnsøkninger til de på toppen. Eiere, aksjonærer, og toppledelse. Mens "røkla" mistet jobber, mistet hus og hjem og ble taperne. De som skapte finanskrisen ble vinnerne både før, under og etter krisen. Og "all skyldige" gikk fri.

Vi ser tendensene til det samme nå. De med mest velfylte lommer har fått masse taletid rundt korona-støtte. Og det er allerede avdekket flere bedrifter som urettmessig har fått korona støtte. Ultra kapitalister er de når "markedet går så det griner" - da vil de ha full kontroll slik at de håndterer alt overskudd. Men blåser det hardt roper de på hjelp fra staten og kjører skremselstaktikk for å sikre sugerøret inn i de statlige pengesekkene.
Sist endret av _abc_; 4. mai 2020 kl. 00:30.