View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Så det er fire eksempler på at noen bruker det feil, i et mislykket forsøk på å besvare en brøkdel av ett av de to spørsmålene mine, mens du prøver å insinuere nok en gang at det er andres jobb å underbygge dine påstander. Jeg bare prøver å oppsummere.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg brukte rundt 5 minutter på å finne disse fire eksemplene. Jeg kunne ha brukt en time eller to og cherry picket langt flere eksempler, men jeg hadde en mistanke om at du ville si det samme uansett hvor mange eksempler gravde frem og derfor gadd jeg ikke bruke mer tid på det.

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg visste ikke at det å spørre deg om å gi mening og underbygge det du påstår krever at jeg er læreren din.

Jeg mener å huske at jeg fortalte deg samme greia en gang (riktignok da jeg faktisk ble møtt med faktiske floskler og ikke bare forespørsler om å underbygge det jeg sa), så tillat meg å si:

"Hahaha det er så sykt svakt å stikke av med halen mellom beina på denne måten og likevel forsøke å beholde et snev av stolthet. Du er på tynn is og du vet det selv, det er derfor du legger diskusjonen død. Du lurer ingen med denne slags piss "
Vis hele sitatet...
AAAAAAA jeg hater når folk bruker shit jeg har sagt mot meg på en logisk måte! U got me good

Sitat av robhol Vis innlegg
Edit: jeg så reklamen, og justerer antallet eksempler til tre. Med mindre du mener mobbing og sextrakassering er vitale deler av maskulin identitet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke mobbing og sextrakassering er vitalt på noen måte nei, men reklamen fremstiller også to smågutter som lekesloss og en mann som vil legge an på en dame på gata som problematisk atferd - og det synes jeg er ganske tåpelig. Det er en stor forskjell mellom å f. eks. klaske hushjelpen på rumpa og å spørre en dame gatelangs om nummeret hennes.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I så fall fremholder du å insistere på at vi (*pi, robhol, meg m.fl.) mener noe annet enn det vi eksplisitt sier at vi gjør. Da er du immun mot fakta. Eller så forstår du hva vi sier, men velger å late som om vi sier noe annet. Det er uredelig, og ikke stort bedre. Det er derfor jeg lista opp flere muligheter og ba deg velge én av de. Du kan ikke fremholde at du både argumenterer redelig og forstår motpartens posisjon når du til stadighet fremstiller den feilaktig.
Vis hele sitatet...
Aight jeg skjønner hva du mener. Istedet for å argumentere mot det dere i denne tråden faktisk har sagt så har jeg argumentert mot det "alle de dumme feministene der ute" har sagt. Det er lite fruktbart for en seriøs diskusjon.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I tillegg har du fått en annen term å bruke, sånn siden det tydeligvis er så viktig med semantikken. Det er forøvrig litt pussig du i andre sammenhenger er langt mer opptatt av det praktiske enn lingvistiske snurrepiperier.
Personlig er jeg ganske agnostisk til variabelnavn. Jeg kunne endog gått med på å kalle det "tradisjonelle kjønnsroller"! Da måtte vi bare bli enige om hvordan vi skulle dele det opp i relevante underkategorier, for tradisjonelle kjønnsroller har en del ting ved seg som jeg oppriktig liker, men det jeg legger i "toksisk maskulinitet" er utelukkende negativt. De to konseptene er altså ikke identiske i min bok. Jeg anser det for eksempel som helt uproblematisk å være galant i klassisk forstand - du vet, holde døra for damene, tilby de jakka hvis de fryser og slikt. Pussig nok har jeg opplevd at både kvinner som kaller seg feminister misliker det (fordi menn ikke skal passe på kvinnene) og at MRA/redpill/manosphere/<annet ord du liker bedre> misliker det - men da med begrunnelsen om at kvinner ikke er mer verdt enn menn, derfor skal ikke menn behandle de som om de er det. Men, samma det.
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig i dette, jeg er også en fyr som liker å være galant med damene jeg dater innenfor rimelighetens grenser. Slikt som å holde døra oppe for dem, tilby jakka mi i dårlig vær osv. er bare hyggelige gester i mine øyne, hverken mer eller mindre.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis vi skal grave i tradisjonelle roller og verdier, så er det etter mitt syn mye som er utdatert og mye vi godt kunne ha beholdt. Herregud, tenkt hvor deilig det hadde vært å handle på finn.no hvis folk hadde samme krav til høflighet, punktlighet og generell anstendighet som i 1913! Da hadde det faen ikke vært mye "ser du la ut bilen for 50 tusen, men kan jeg få den for 15??"
Vis hele sitatet...
Amen! Vegrer meg mot å selge ting på finn av akkurat den årsaken. Det er så utrolig mange shitheads der ute som gir skambud og stiller spørsmål som er blitt besvart i annonsen om de hadde evnet å lese noe mer enn overskriften...

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Først og fremst: Kudos for at du har tatt grep for å forbedre livet ditt! Det har jeg respekt for, og lykke til videre med det.
Jeg vil også beklage at jeg lot irritasjonen min få utløp på den måten; jeg mener ikke at du fremstår som dement. Det gjør du ikke.
Vis hele sitatet...
Takk
Men jo, jeg må innrømme at noen gang fremstår jeg faktisk som relativt dement, det er helt fair og noe både jeg og vennene mine spøker med når jeg glimter til med gullfiskhukommelsen min. Den er heldigvis blitt litt bedre med årene som har gått etter jeg roa ned på den overdrevne festingen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke sett noe av dette og kommer neppe til å gjøre det. Jeg så "The Force Awakens" en gang i tida, og det er den soleklart mest bedritne filmen jeg har blitt utsatt for - og jeg har sett Holiday Special!
Men for å svare generelt her: Jeg godtar ikke premisset om at man må være helhjerta støttespiller av alt mulig piss som heiser et flagg eller avskrive alt som er relatert. Det er en falsk dikotomi. Og forrige gang vi hadde denne diskusjonen, så gikk jeg med på å erstatte ordet feminisme med entropisme, slik at vi kunne diskutere hva *pi og jeg mener og ikke hva Bindel og Dworkin mener. Nå er det toksisk maskulinitet som var problemet, og nok en gang fikk du et nytt ord som skulle være mindre provoserende. Hvis du ikke godtar dette heller, så finn noe annet! Jeg vil ha ord som beskriver problematiske aspekter ved påtvungne kjønnsroller for menn og kvinner, henholdsvis. Jeg kunne gått med på "tradisjonelle kjønnsroller", men det vil virke forvirrende på nye lesere som utbrodert tidligere. I utgangspunktet er jeg imidlertid nokså pragmatisk her, og kan gå med på x og y, greske bokstaver, pep8-kompatible variabelnavn eller kodeord fra spionromaner fra femtitallet. Jeg synes du - og forøvrig dine meningsfeller også - er forbløffende lite samarbeidsvillige her. Dere fortsetter å klage på semantikken og hva "noen" måtte mene mellom linjene, selv om dere fikk vilja deres for flere dager siden. Det er litt suspekt.
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei men The Force Awakens er faktisk den klart beste av filmene i den nye Disney-trilogien...

Etter å ha fått det inn med teskje hva toksisk maskulinitet innebærer og hvorfor det kalles det så kan jeg gå med på at det er et fair uttrykk (om det blir brukt riktig) og som du har nevnt så er jeg vanligvis ikke spesielt opptatt av politisk korrekt semantikk for å skåne folks følelser... det som er synd med akkurat toksisk maskulinitet er at det er så lett å både misforstå og misbruke. Ikke at dere jeg har diskutert med i denne tråden har gjort det, men det finnes definitivt folk der ute som gjør det. Men jeg kan gå med på at "tradisjonelle kjønnsroller" er en dårlig erstatning for toksisk maskulinitet, i og med at langt ifra alt som har med tradisjonelle kjønnsroller å gjøre er negativt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Menn ødelegger hørselen fordi de ikke vil bli sett på som svake og dette henger sammen med tradisjonelle kjønnsroller. So far, so good. Men tradisjonelle kjønnsroller er så utrolig mye mer enn bare dette! Fucks sake, vi kan jo godt gå enda et nivå eller tre opp og kalle det "menneskelig adferd". Det er ikke galt: Å gjøre "dumb shit" mot bedre vitende for å ikke bli ledd ut av gruppemedlemmer er et typisk eksempel menneskelig adferd. I likhet med å gjøre det stikk motsatte. Så for all del, vi kan godt skrive et avsnitt hver gang; "konkrete eksempler på menneskelig adferd som har sitt utspring i tradisjonelle kjønnsroller og generelt er til skade. Forekommer i ulike varianter, og får ulikt utslag hos de to kjønnene". Osv., osv. Er det uintelligent å ha et eget ord for dette? Jeg synes ikke det.

Jeg er imidlertid enig med robhol om at en del slike uttrykk er uheldige - mansplaining er et stjerneeksempel. Derfor bruker jeg ikke begrepet selv og har heller ikke forsvart det. Konseptet om at mennesker tvinges inn i kjønnsroller som på destruktivt vis reduserer egen og andres livsutfoldelse er imidlertid høyst relevant og bør kunne diskuteres. Ett eller annet beskrivende ord for dette er således nødvendig. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å si det men jeg tror jeg begynner å bli enig med dere nå. Toksisk maskulinitet er et legitimt begrep som beskriver et reellt problem. Jeg står fortsatt ved påstanden min om at det også er et problem at enkelte folk der ute misbruker det for å kritisere alt som er typisk maskulint, men det gjør ugyldiggjør ikke problemstillingen i seg selv.

Fuck meg... noen ganger må man bare innse at slaget er tapt