View Single Post
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
det er mannefientlig fordi du vil det skal være det og hopper bukk over historisk kontekst og evnen til å sette deg inn i f.eks. en kvinnes perspektiv. Jeg prøvde faktisk å finne et mer adekvat ord for å beskrive min oppfattelse, men samme hvor mange ganger jeg prøvde endte jeg opp på dum. Man kan sikkert se på dette som særs ordfattig men det er ikke første gangen du har holdt på sånn her og dette var bare følgelig prikken over en relativt liten i.


Neida, jeg er ikke butthurt da jeg ikke har for vane å projisere men du har rett i en ting, innlegget ditt skapte en følelsesmessig reaksjon, dog bare en mild oppgitthet. Been there, done that liksom. Utover det er jo bothrops sitt innlegg like under ditt svar ganske toneangivende for essensen i debatten.
Vis hele sitatet...
Det er mannefiendlig pga. begrepet kommer som en del av en pakke med lignende begreper fra en ideologi med en betraktelig andel medlemmer som enkelt og greit misliker typisk mannlig oppførsel, i stor grad på grunn av den historiske konteksten. All den undertrykkingen kvinner er blitt utsatt for av mektige menn gjennom tidene har satt sine spor, og nå som de har fått sin frihet har det gått til huet på enkelte av dem. At du ikke evner å se det og heller tyr til billige personangrep sier meg bare at du begynner å gå tom for reelle argumenter. Jeg påsto heller aldri at du var butthurt, les det forrige innlegget mitt en gang til.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men det impliserer at alle sider ved tradisjonelle kjønnsroller er giftige, er ikke det noe litt annet? Jeg savner et ord for de spesifikke, skadelige forventningene samfunnet har til menn, spesifikt. Jeg mener det er viktig å anerkjenne at menn i mange tilfeller er rammet av sterkere forventninger som kvinner slipper unna, og at det fører til skader både for dem selv og andre. Dette spesifikke fenomenet ønsker jeg å snakke om, og det trenger jeg et ord for.
Vis hele sitatet...
Hva med urealistiske eller skadelige kjønnsroller? Jeg vet ikke as, men jeg føler at begrepet toksisk maskulinitet impliserer at all maskulin oppførsel er toksisk, selv om det ikke per definisjon er hva som menes med det.
Sist endret av SkurtNilsen; 27. april 2020 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.