View Single Post
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Helt enig i hva du skriver her. Jeg har nok stressa litt for mye om å prøve shit. Sanheten er at jeg er egentlig evig usikker på meg selv. Men lzm når jeg røyker hasj så tenker jeg ikke så mye negativt. Hasj bruket mitt har vel gått fra «å prøve» til «medisinsk bruk». Det er vel ikke det smarteste å bli sin egen doktor i en alder av 15. Kan prøve å holde meg til hasj, siden dette er noe som jeg syntes har en positiv effekt på hverdagen min.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det en «positiv» effekt på hverdagen din, men du skal ikke være avhengig av cannabis for å ha en fin hverdag i en alder av 15-16 år.

Det som er litt skummelt med det du sier nå er at de følelsene du sitter med vil ikke forsvinne, du legger en kortvarig demper på de. Dette er følelser mange unge sitter med, samme gjorde jeg. Jeg evnet ikke å se for meg en framtid, alt var mørkt.

Og det store problemet med det du beskriver er at den type selvmedisinering fort kan utvikles til en rusavhengighet. Nei, cannabis er ikke særlig vanedannende hvis man setter det mot alkohol, nikotin, eller benzo, men det du risikerer å bli vant med og avhengig av for en «vanlig» hverdag er rus, en følelse av å bare ikke være ved «baseline», og å ha evnen til å påvirke ditt eget humør. Jeg er nok ikke alene i å ha sett venner slutte med cannabis av div. Grunner, men en rusavhengighet har vært tilstede, noe som fører til at man tyr til noe som «passer en bedre», og gir en det de «trenger». Det er aktive tråder her inne om hva stoners tyr til nå i tørka, det ser ikke bra ut.

Det du beskriver som selvmedisinering er nettopp det, men det er en helt annen type selvmedisinering enn det en person med smerteproblemer gjør. Du er i en tid i livet ditt hvor mye formes, og det er nå du virkelig kan sette standarden for hvordan du skal håndtere disse vonde følelsene og usikkerhetene, for er det en ting som er sikkert, er det at dette bare vil bli verre med tiden om du blir en ordentlig stoner med formål å kun flykte fra deg selv.

Det er mulig å være en junkie selv om du «kun» røyker bønne, om det er det absolutt eneste du gjør. Ikke bli en slave til følelsene dine, få hjelp kompis. Jeg sier ikke at det å røyke bøtte i helga med noen venner er krise, men jo lenger du utsetter at dette blir en vane, jo bedre er det for din unge hjerne- du vil ikke være en voksen mann med null emosjonell kontroll?

Send meg gjerne pm om du vil snakke
Sist endret av Door145; 18. april 2020 kl. 02:22. Grunn: Skrivesleif