View Single Post
Villig til å lære
HeineOppNed's Avatar
Trådstarter
17
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
For å være helt ærlig så leser jeg


Du skriver ingenting om hvorfor du vil ha et dyr annet enn at det blir en bra icebreaker.

Trenger verden flere ville dyr i fangenskap?
Har vi ikke nok raser som en domestiserte?

Kjenner jeg blir litt pist av å lese slikt..
Et dyr blir et familiemedlem, ikke en pyntegjenstand.
Vis hele sitatet...
Som jeg skreiv litt tidligere i tråden her er at jeg formulerte meg litt feil, jeg vil jo selvfølgelig ha eventuelle kjæledyr som familiemedlemmer og ikke som en sånn kul levende pyntegjenstand. Da kjøper jeg heller en utstoppa esel og plasserer i inngangspartiet. Hvis jeg skal svare på hvorfor jeg vil ha kjæledyr så er det pga at jeg vil ha noe å drive med, skape et evig vardene venneforhold, skape litt mer trivsel i egen bolig i stede for at det bare er jeg som trasker rundt her og glor på tv. Kanskje denne karantene tiden har gått meg så inn på meg at jeg må jage etter noe nytt som skjer innen for huset fire vegger, i stede for det samme gamle.

Er ikke for at man skal sette store dyr i fangenskap selv, ta Tiger King nå som er veldig relativt nå i disse dager. Jeg syns jo ikke at Joe Exotic er en veldig bra kar som har alt for mange løver og tigere ect i fangenskap eller han karen som kom riende på en elefant og trodde han var verdens konge. Men det er nok mye rart i de tusen hjem som ikke er lov også, dog tviler det er så mange tigere i Norge, men du ser greia.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er tilnærmet klin umulig å temme en rev skikkelig. I starten er det mange som føler at det går greit, men så er helvete løs når den blir kjønnsmoden. Da begynner de fleste å pisse overalt, og denne adferden er ekstremt vanskelig å bli kvitt. Og det gjelder både tisper og hanner.

Å trene en rev er på ingen måte det samme som å trene en hund eller katt. Det er en del folk som har prøvd å ha tamrev som kjæledyr, så det er mye lesestoff om det på internett, men konsensus er at det frarådes med mindre du vil dedikere alt fra fritid til å holde styr på dyret og vaske vekk piss.

Når det kommer til eksotiske kjæledyr som faktisk er mulig å holde i fangenskap er det litt vanskelig. Det er jo 9 ulike slangearter som er lov i Norge, men det mangler på pattedyr hvis du ikke vil ha en gnager da. Chinchilla er vel den største og kanskje mest eksotiske gnageren du kan ha. Større pattedyr som ikke er gårdsdyr kan du stort sett glemme å holde lovlig.

I mange land er det populært med hold av piggsvin, men disse er ikke lov i Norge.

Det meste av fugler er lov, med unntak av rovfugler. Det meste av papegøyer er dermed lov, og kan vel uten tvil sees på som et eksotisk kjæledyr. Hvorvidt det er etisk å holde en stor fugl i bur skal jeg ikke uttale meg om her, men vær klar over at papegøyer krever enormt med innsats for å ha det greit - mer enn hva en typisk hund krever!

Ellers er jo gårdsdyr lovlig. For eksempel alpakka, minigris, ender eller sånne ting. Hva med en flokk strutser?
Vis hele sitatet...
Takk, da fikk jeg svar på om det var like mye jobb som å tamme en rev som det eventuelt skulle være og trene en hund. Jeg vil vell kanskje ha litt fritid også ikke dedikere hele mitt nokså kjedelige liv til å måtte passe på en rev 24/7. Det med papegøyer vet jeg er sykt mye jobb for at dem skal ha det bra, kjente en som hadde opp til flere papegøyer flyvende rundt i sin egen leilighet på et tidspunkt, hvorav hvor bra det er for en relativt stor papegøye å fly rundt i en liten leilighet vet jeg ikke heller.

Har vært inne på tanken av alpakkaer (?) men dem trenger relativt ganske stor plass og beite seg på, men kanskje blir det innkjøp av gård en gang i fremtiden og da står alpakkaer ganske så høyt på listen. Mange drømmer, litt for lite tid

Sitat av *pi Vis innlegg
Disse er veldig sjeldne nå, sikkert rødlistet. Veldig retro kjæledyr.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=175092136
Vis hele sitatet...
Den kan jeg til å med ha med meg på byen og sjekke alle damene i senk med, det må bli til innkjøp av en sånn