View Single Post
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hun har faglige begrunnelser for økt innsats mot smitten, men hun
har ikke midler til å gjennomføre. Norge er sannsynligvis ikke i stand
til å ha nasjonalt portforbud over lengre tid, i hvertfall ikke i praksis.

Samtidig er jeg også skeptisk til retorikken, der hun i avisinnlegg
blander inn allegorier til 2. verdenskrig og Churchill. Det kan være
greit hvis det kommer fra en journalist eller historiker, men ikke
fra en helsefagarbeider. Man ser jo effekten av det i SoMe.

Jeg forholder meg enn så lenge til rådene FHI gir, ikke enkeltpersoner
i helsevesenet.
Vis hele sitatet...

Her må jeg si at personlig så blåser jeg fullstendig i retorikken. Hun forsøker å hamre inn et budskap. Og hennes mot debattanter kjører på den samme tralten de har gjort siden elendigheten startet.

De var klare på at norge er blant de nasjonene som tester mest i verden og da klarer det seg med det. Og hun blir egentlig i stor grad avfeid som spekulativ følte jeg. Til tross for at hun ikke er den eneste som ønsker bredere testing.

Dette var jo ikke en politisk debatt i forkant av et stortingsvalg, der vi kårer vinnere og tapere. Dette var legens mulighet til å nå ut med budskapet om økt testing, og strengere håndtering, mer isolasjon over kortere tid heller enn at landet skal gå på bakkegass i kanskje mer enn et halv år.

Idag tidlig kommer det da en nyhet om at vi skal trappe opp testing i løpet av uken. Da har faktisk myndighetene snudd 180 grader på under en uke. Da tenker jeg at trass i at hun legen ikke er spesialist i smittsomme sykdommer så er det kanskje flere som faktisk har tatt poenget hennes?

Sitat av Dough Vis innlegg
Det spørs vel på hva du vil høre? Jeg foretrekker faktisk at vi har helsemyndigheter som forsøker å holde seg til faglig begrunnelse, ikke personlig føleri og overhysteri.

I Kina ble helsearbeidere som gikk egne veier i sosiale media arrestert. Det er litt kontrast til å gi de "primetime" på tv og attpåtil skal det hun sier være greit bare fordi "retorikken fungerer"?
Vis hele sitatet...

Tja om vi alle hadde hørt på de mest positive feks i denne tråden så ville vi jo gått fullstendig blindt inn i krisen. Heldigvis landet vi nå på en slags gyllen middelvei når det bla satt inn tiltak rett føre helgen i forrige uke.

Men kanskje kunne vi gjort litt mer litt før? Eller vært ennå mer klar i talen om hva som er greit og hva som ikke er greit? En litt mer helhetlig og tydelig kommunikasjon noe tidligere hadde sikkert vært positivt for både samfunnet vårt og smittespredningen.

Hvilken utdanning har du som tilsier at du kan avfeie legens uttalelser som overhysteri? Hun er jo ikke en random kiwi ansatt eller barnehagetante som har fått taletid på skjermen. Hun er tross alt lege og forsker og bør vel kanskje ha noe faglig forankring i det hun sier? Sier ikke at hun er spesialist innen feltet, men det virker temmelig arrogant å bare slenge ut "hysterisk kvinnfolk kortet". Jeg vet at jeg har ikke fagkunnskap nok til å avfeie hverken den eller andre siden i debatten i går, og derfor er jeg glad hun fikk sagt sitt. Kanskje trenger vi en motvekt til de rådende instanser?

Hva gjør deg skikket til å falle dommen du gjør her?
Sist endret av _abc_; 18. mars 2020 kl. 11:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.