View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei det er jo tydelig at de ikke tåler lysstyrken, det virker som om du er overbevist om at lyset ikke er problemet og det kan kan jeg garantere deg at det er, nei en stikling har ikke sjans til å tåle 50k lumen, det er på grensen til skadelig for mennesker over lengre tid: Du kan faktisk bli solbrent.

Som sagt, stiklinger trenger bare et lite lysrør eller cfl de første ukene, og jeg har aldri hatt en stikling som har dødd når de først har kommet opp av jorda.
Vis hele sitatet...
ser fortsatt ikke hvordan du mener at det er for mye lys når seedlingsa strekker seg unormalt mye, rett opp, helt grønne og finne også i nye skudd, avling etter avling..?

anbefalte heller ingen å sette noe rett i 50k, som du poengterer sier jeg jo at det uten tvil hadde blitt "brent" av lyset.

uansett, tilbake til greia.
jeg tror personlig at det er genetikk der som er vandt til å sloss om å komme høyest, som om de i lang tid har sådd for mange frø på for liten plass og latt naturen gå sin gang..
men det er bare en teori, som sagt kun den genetikken jeg har sett dette ved, hvertfall så klart om det er det det er.