View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Å handle i affekt er i mange situasjoner forståelig, men det betyr ikke at det er greit å ta hevn. Og forstår jeg deg rett når du mener det er klart man skal/vil motsette seg arrest etter å ha utført en brutal hevn?
Jeg har selv barn, og det er situasjoner som ville fått meg til å se svart, men i motsetning til deg, ville jeg selv meldt meg for politiet, dersom jeg hadde gjort noe lignende det du skisserer.
Slik jeg forstår innlegget ditt, mener du at det er greit å utføre hevn, bare noen har gjort noe alvorlig nok, stemmer det?
Hvem skal i så fall sette grensen for hva den enkelte føler er alvorlig nok?
Det er jo nettopp derfor vi har et rettsapparat, for å forsøke å hindre at folk handler i affekt.
Vis hele sitatet...
Ja, du oppfatter i all hovedskap mitt budskap sånn jeg prøver å fremme det. Etikk er vansklig å definere, det har på sett og vis en individuell oppfatning sett hvem man spør. Et rettssystem kan selvfølgelig ikke ta hensyn til en hver person sin skrudde definisjon. Men ovenfor en selv og mange i samme båt, kan man berettiggjøre en brutal hevn om noen har tatt fra deg en del av deg. Hva enn det skule være.

Jeg er født inn i dette landet, og må forholde meg til autoriteter og rettssystemet enten jeg liker det eller ikke. Men jeg hadde ikke latt de ta fra meg min frihet selvom det jeg hadde gjort hadde stridt imot alt som stod i den rød boka. Så lenge jeg hadde fått min rimelige og fortjente, iskalde hevn. Man kan selvfølgelig diskutere til kuene kommer hjem om hva som gjør at noen, et statlig organ eller ikke, har rett og anledning til å avgjøre at et menneske skal puttes i et bur for resten av livet. Men om man er en del av dette samfunnet og tar nytte av dets goder, er man nødt til å forholde seg til det.

Det er som Kojak sa. Rettssystemet er langt ifra perfekt, men det er jævla mye bedre enn alternativene.