View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Skjønner hvorfor du skriver det, og ja det er sant, men jeg vet hvordan det er å leve med skikkelig angst der man ikke klarer å være litt produktiv i hverdagen og det eneste som hjelper (der og da, selvfølgelig er bra terapi over lengre tid det beste) får man ikke av legen.

Har selvfølgelig på ingen måte lyst at noen skal bli avhengig av benzo, det er ikke bra, men om man klarer å være flink og ta det når angsten er verst så er det bedre enn hver dag iallefall.
Vis hele sitatet...
Det er jo det Benzodiazepiner ofte skriver ut for: Hurtigvirkende midlertidig angst-demping. F.eks for flyskrekk eller folk med spesifikke fobier. Problemet er kanskje informasjonen pasientene får, for jeg har aldri vært i den situasjonen selv: Men inntrykket jeg sitter med, er at informasjonen er kort og lite utfyllende. De artiklene som har tatt dette opp fra pasientens side nevnes det ofte at de ikke ante at de tok noe som var så avhengighetsdannende og ga så kraftige abstinenssyndrom som de endte opp med.

Synet ditt på bruken er akkurat slik det burde være, men erfaringsmessig er brorparten av de som bruker medikamentet her inne av typen som har dårlig til null selvbeherskelse og det burde kanskje vært mye strengere rundt mengden som skrives ut per resept.

Dette faller jo også under et helsevesen som ikke har noe stjerner i boka angående mental helse, der kroner og ører telles i stedet for pasientens velvære og kapitalister sitter øverst med konsulentene sine og blør penger som burde gå til de som faktisk gjør arbeidet: Legene, sykepleierne, Ambulansepersonell etc etc..