View Single Post
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Opiater bedøver deg, men de er ikke sovemidler (hypnotika) på lik linje med benzodiasepiner.
Du vil generelt sove bedre på benzo, enn opiater.

Kjenner ingen lege som vil skrive ut opiater for søvn alene, med mindre søvnmangelen er grunnet store smerter.
Det er relativt vanlig med benzodiasepiner som behandling for diverse søvnvansker.

Benzo er likevel kjent for å være noe søvnforstyrrende, spesielt de som bare virker i kort tid.
De kan også korte ned andre deler av søvnsyklusen, gjerne det vi kaller stadium N3 (før N3 og N4) søvn av non-REM søvn.

I tillegg har en sett at temazepam og estazolam også reduserer mengden N1 søvn, den «letteste» av non-REM-stadiene (kilde).

Utdrag fra følgende artikkel:



Merk at gjennomsnittsalderen på studiegruppa var nesten 90 år. Eldre har vanligvis flere søvnproblemer enn yngre mennesker.
Det er spesielt non-REM som naturlig kortes ned med årene.



Hverken pregabalin (Lyrica) eller GHB er regnet som tradisjonelle benzodiasepiner.

Ut i fra et raskt litteratursøk, ser både pregabalin og GHB til å ha en mer fordelaktig effekt på selve søvnstrukturen («sleep architecture»).
En av hovedgrunnene til hvordan de er brukt som legemiddel i dag.

Ser ut som om pregabalin kan vurderes som et alternativ til benzo som sovemiddel på sikt (kilde, kilde).
Ikke kun som behandling mot angst og epilepsi (Lyrica).

Hva GHB angår, blir den brukt som anti-narkoleptisk middel (Xyrem), men fant ingen nyere studier som foreslår dette som et alternativ til tradisjonelle sovemidler.
Trass at det tilsynelatende ikke har samme forstyrrende effekt på søvnsyklusen som benzo (kilde). Dog, vi har lært mye om nevrokjemi siden 1977.
Vis hele sitatet...
Kjipt at jeg har et langt nedtrappingsopplegg på Diazepam da. Merker at jeg ikke har samme søvnkvalitet som i periodene jeg ikke har gått på benzo.
Derfor jeg lurte

Ser forøvrig hvordan du har fått KP/innlegg-ratioen din. Veldig godt svar!
Sist endret av krystallkongen; 8. desember 2019 kl. 14:06.