View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
*pi

Jo, det er et vanskelig spørsmål. Spesielt i spørsmål om rus og forhold/ONS er det mange gråsoner, og det mener jeg loven bør ta hensyn til. Hva gjør man om det er en ONS med uklare grenser, hvor partene er uenige om det som har skjedd, og kanskje ikke husker. Det sier seg selv at det er et vanskelig tilfelle da.
Vis hele sitatet...
Også i tilfeller der det er krystallklart hva som har skjedd, så er det grader av alvorlighet. Selv om det selvsagt er kategorisk galt å voldta uansett.

For the record synes jeg på ingen måte at hverken selvpåført rus eller forhold er formildende omstendigheter.

Når det er sagt, synes jeg at straffenivået i overfallsvoldteker hvor spørsmålet om den overtredelse som har skjedd er helt klar, er latterlig lavt. Både i Norge og Sverige har vi sett mange tilfeller av samfunnsstraff for analvoldtekter av 13-åringer.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til mange tilfeller av dette i Norge? Eller noen?

Om straffenivået bør være høyt eller lavt ... som jeg var inne på innledningsvis. Man kan vanskelig se for seg at resten av verden skulle adaptere det norske straffenivået.
Vis hele sitatet...
Jeg erenig i at det neppe ville funket å innføre norske strafferammer i alle land. Strafferammen må til en viss grad harmonere med rettsfølelsen i det aktuelle samfunnet. Jeg har heller ikke tatt til orde for det. Jeg mener fortsatt at dødsstraff er en kvalitativ annen greie enn andre strenge straffer, og at man bør jobbe for å avvikle det. Grunnene mine til dette handler egentlig vel så mye om effekten på samfunnet enn hensynet til gjerningsmennene, og er gjort rede for i det første innlegget mitt i denne tråden.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg mener dog det må være nærliggende å tenke at svært lave straffer ikke vil virke avskrekkende nok, og avskrekking var jo den effekten vi ønsket oss her.
Vis hele sitatet...
De sakene der dødsstraff ville vært aktuelt har jo ikke svært lave straffer i dag. 21 år forvaring med mulighet for forlenging på ubestemt tid, er ikke en svært lav straff. Du må vurdere om dødsstraff er mer avskrekkende enn det, ikke om det er mer avskrekkende enn tilsnakk eller samfunnstjeneste.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 21:51.