View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sanjar: At familie kan bestemme om noen skal henrettes eller ikke gir dem fortsatt en veto-rett. «Hey, dere brukte ikke vetoretten deres i vårt familiemedlems tilfelle. Nå blir det blodhevn»

Gnarve: Besvar gjerne spørsmålene jeg stilte UkjentPerson

Okay. Hvorfor?
Ser ut til at det er en kant som gjør at du kommenterer spørsmålet i stedet for å besvare det

At det ville skjedd i fengselet virker for meg som en selvfølge. Du har et utropstegn bak «gapestokk», så kanskje den ikke var seriøst ment. Men om den var: Hvor rettferdig ville en slik utførelse av straff bli?

Å bruke et skytevåpen i krig er noe ganske annet enn å begå tortur. Den eneste konkrete metoden du ser ut til å ha nevnt er gapestokk, der jeg ikke vet om det var seriøst ment engang. Så jeg nevner ikke noen konkrete metoder heller: Tror du det er like enkelt å torturere noen som det er å avfyre et gevær mot noen? Eller at en betydelig mindre andel av befolkninga er i stand til førstnevnte? Hvilke krav vil du stille til slike personer? Jeg tror ikke det er noen umulighet å finne folk, men det virker som om det er mange som heller mer mot «næsj, er da bare å spørre no' folk på gata vel?» fremfor en nærliggende realitet som «USA får ikke tak på drugs for å henrette folk»

Jeg spurte ikke om hva tortur er, men hvordan du vil måle den. Som i «4 år fengsel er dobbelt så lenge som 2 år» (ignorerer tidlig løslatelse her nå)

Men hey: Det virker som om det ikke er så klart hva tortur er

For min del er jeg ganske så enig med norsk Wikipedia sin førstesetning: «Tortur er en handling hvor en med overlegg påfører et menneske smerte eller lidelse, enten psykisk eller fysisk.»

Om du fortsatt står fast ved din definisjon: Hvorfor skade? Da trenger den dømte antagelig enda mer hjelp fra staten i etterkant. Og hva regner du som å holde noen i live? Regner med at hjernedød ikke er aktuelt for deg. Er slutten av I have no mouth and I must scream en slags ideell tilstand du ser for deg?

Dette besvarer ikke spørsmålet, som er hvilken oppreisning du vil gi.

Hvorfor tror du samtlige FN-medlemmer er uenige med deg?

Du har fortsatt omtrent ikke nevnt noen konkrete. Jf. «USA har problemer med å skaffe drugs for å drepe folk».

Jeg gjør ikke det

Tortur ble aldri brukt i skjul i gamledager?
Vis hele sitatet...
.

Snakk om å henge seg opp i detaljer Jeg nevner hva jeg mener, og istedenfor å diskutere det etiske som kanskje er aller viktigst i en slik diskusjon så velger du å plukke på at jeg ironisk nevner "den letteste løsningen med en god gammeldags gapestokk" og skal ha meg til å liste opp tortur metoder og utstyr.... I tillegg skal du ha meg til å måle tortur, var det ikke klart nok for deg at jeg mener dette er til ekstreme tilfeller hvor rehabilitering ikke er en løsning? Ala dødstraff. Trodde jeg var ganske tydelig på dette, og at folk forsto at dette er en max straff som ikke tenger måles. Du er fratatt alle menneskerettigheter, og blir torturert så lenge det lar seg gjøre, altså til personen er død(noe man utsetter så lenge som over hodet mulig).

Tror vi skal legge diskusjonen død der, ønsker du en liste over tortur metoder og utstyr så får du google deg frem.