View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Nei, jeg mener naturlig nok at man ikke bør slippe straff dersom man dreper noen ingen er glad i. I et hevnsamfunn ville vedkommende ikke ha en klan/venner til å utøve hevn på sine vegne. Men jeg mener at staten i mest mulig grad bør være upartisk.
ke saker.
Vis hele sitatet...
Det var et naturlig spørsmål all den tid hensynet til etterlatte var et hovedargumentet. Nå har du forsåvidt rettet det til en mer universell rettferdighet.

Ekstra detalj: - Kan i farten kun finne beviser på at de som er mer conscientious innen big five støtter dødsstraff pga sine høye standarder, men poenget vedblir. Man har standarder man vil opprettholde med harde midler.
Vis hele sitatet...
Interessant nok, men at et bestemt personlighetstrekk gjør deg mer tilbøyelig til å støtte noe gjør det ikke moralsk riktig. Femfaktormodellen er bare deskriptiv.

Jeg skårer forresten ganske høyt på conscientiousness, har høy score på alle underfasettene der bortsett fra orden (profesjonelt testet). Ikke at det beviser noe heller.

Forresten litt usikker på om det er dekning for å si at agreeableness er forbundet med positive følelser. Positive følelser er en fasett under ekstroversjon, og angst, depresjon og fiendtlighet er fasetter under nevrotisisme. Fullt mulig å score høyt på både medmenneskelighet og nevrotisisme.

Ikke at noe av dette strengt tatt er relevant for spørsmålet om hvorvidt dødsstraff er moralsk riktig.
Sist endret av *pi; 17. august 2019 kl. 13:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.