View Single Post
Sitat av Zolly Vis innlegg
Det vet du med sikkerhet, er det noe du antar eller noe du gjerne skulle ønske var tilfelle? Har du en link til sak der det har skjedd?

Synes du det hadde vært greit at en privatperson rent hypotetisk blir skyldig opp mot kr 40000 for 4 stk bilder med 100% påslag osv for brudd på åndsverkloven?

Tror nemlig ikke disse påstandene dine holder helt mål. Til sammenlikning ble en nordmann dømt til betinget fengsel og kr 250 000 i bot for deling av mer enn 1200 filmer. At 4 bilder skulle kunne føre til kr 40000 i bot høres svært lite sannsynlig ut.
Vis hele sitatet...

Dette er en sak for forliksrådet, og ikke her.

Men jeg kan bare nevne dette, når du stiller disse spørsmålene.
Altså jeg kan fint ta et eller flere bilde(r). Så kan jeg sette en prislapp på 100 milliarder på å få lov til å bruke disse bildene. Det har jeg full rett på å gjøre. Men er det lurt av meg? Nei! Ikke når en tar hensyn av tilbud og etterspørsel. Etterspørselen av mine bilder er aller, aller mest sannsynlig aldri så stor, at en slik pris kan forsvares. De kommer nok aldr til å bli det heller. Resultatet blir, at en annen fotograf tar et lignende bilde, og selger det mye billigere. Eller om denne fotografen vil, legge dem ut til fritt bruk. Men fortsatt så har jeg full rett på å kreve den summen av mine bilder. Selv om det er aller så klønete, når en ser foretningsmessig på dette.

Det litt av det samme gjelder, når du bare bruker noen få bilder, uten å spørre om lov. Men i og med at de mest sannsynlig ikke sto noen klar pris på bruk av bildene du har brukt. Så kan en heller ikke komme i etterkant, og kreve den summen en vil. Da bruker en et skjønn, og setter en rimelig pris. Dette er en pris som advokater og/eller forliksrådet er mest skikket til å sette, ikke oss. Men en sum må du bare belage deg på å betale.