View Single Post
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Joda, det er så klart flere mer eller mindre strategiske ting man kan gjøre - som å publisere innenfor et felt som er veldig fasjonabelt. Men ellers er jeg genuint nysgjerrig hvordan man drar nytte av å være sleip, i forhold til valg av problemstilling
Vis hele sitatet...
Som Omba bedre forklarte enn meg, sleip = taktisk smart
Min (lille) erfaring har blant annet lært meg at det er populært å angripe et problem på en utradisjonell måte. Et eksempel er kvalitativ forskning innen realfaglige fagfelt hvor omtrent all forskning er kvantitativ. Er man taktisk nok kan man nærmest tvinge frem interessante resultater og samtidig sikre seg at ingen kan ta deg på at det er feil. (Å tvinge frem er på ingen måte det samme som å fabrikere).

Dette er selvfølgelig veldig avhengig av hvilket fagfelt man jobber i, men jeg vil anta at det ikke er umulig å "være sleip" for flere enn meg.
Jeg blir sivilingeniør innen byggkonstruksjon og der er det mange taktiske veier å ta i forbindelse med hovedoppgave og eventuell publisering. Jeg skjønner at det kanskje er vanskeligere innen teoretisk høyenergifysikk
Sist endret av Pope; 23. november 2018 kl. 19:45.