View Single Post
Først; jeg er ikke sikker på hvilken app du nevner. Fant den ikke ved søk. Kan det være Guest Spy du mener ?

Deretter vil jeg anbefale deg å IKKE overvåke barna til de grader du her indikerer. Jeg tror det kan skade ditt forhold til dem.

Når det gjelder sikkerhet så er det naturlig å tenke i 2 steg;
1) Er den appen/programmet du ønsker å innstallere kjent (mange som bruker osv..) og velrennomert ?
2) Så bør du ikke laste ned hvor som helst fra. En måte å sjekke om en nedlastning _kan_ være infisert på er å sammenligne et par-tre nedlastninger av samme program fra forskjellige kilder.
Men du kan i alle fall sørge for å laste ned fra en velrennomert kilde. Altså ikke _bare_ fra et privat nettsted eller fra ska 'snake-oil' selgere (av typen 'Fix your Windows with this download). Velrennomert kilde kan være feks fra Google Store.
Eller, om dette ikke er for telefon men et windows program, så kan en ofte unngå vira ved å, når man har funnet den appen man vil ha, finne ut hva 'hjemmesiden' til utvikleren er, og så gå derfra i stedet for den _mulig_ infiserte kopien fra et ukjent websted.

Når det gjelder trygghet ellers så kan du aldri være helt sikker - det er normalt for komplisert, men om du har god kontroll på systemet det gjelder (telefon eller windows eller ..) så er det og lettere å kontrollere et nytt program og hva det gjør.
Enkle mekanismer alle kan benytte er feks antivirus-programmer, men noen utnytter ikke disse til fulle.
Veldig vanlig er Norton (NIS) og der kan man i tillegg til antivirus og se hvor mange andre som har brukt dette programmet FØR man selv tar det i bruk. Selv på en telefon kan man ha nytte av både antivirus og kanskje og en brannmur (da kan man selv bestemme om et program kan gjøre 'uautorisert' kommunikasjon via mobildata eller ikke) - men dette blir litt esoterisk.

Du spør og 'kan noen overvåke min telefon fordi..'.
Om du ikke er sikker på hvordan du bruker en app KAN det være en bieffekt at du feks med 'guestspy/spyguest/..' eksponerer deg selv og.
Men mest sannsynlig så har den som lager programmet gjort det slik at du er ganske sikker...

Allerede på en windows maskin eller en telefon så er det så mange programmer som kjører og så mye kommunikasjon som skjer at det er mange _potensielle_ eksponeringer til stede. Det er bare å kjøre en netstat kommando på windows/android(tlf : linux)/iphone(tlf : ~linux) så ser man hvor mye som allerede 'snakker' til og fra datamaskinen (evt telefonen, som og er en datamaskin).
Sist endret av rabatt; 10. oktober 2018 kl. 12:35.