View Single Post
Så var dagen kommet der tenkte jeg skulle prøve meg på å brygging.

Som med andre prosjekter prøver jeg å lese så mye som mulig før jeg starter, og nå etter en god uke med mye lesing sitter jeg igjen med at jeg vil prøve meg på et ekstraktbrygg.

Starter med en rimelig enkel oppskrift på en "blonde ale" med noen små justeringer. Den mest relevante justeringen er at jeg må gjøre et delkok. Det andre er å utelukke "caramalt" da jeg er rimelig sikker på at jeg ikke vil ha karamellsmak på brygget.. Så tanken er å bare bruke lys DME (Dry Malt Extract.) Har som sagt prøvd å lese meg opp så mye som mulig, men sitter enda igjen med noen spørsmål og gjerne en vurdering av planen min... Og tar meg ikke råd til et medlemskap på Norbrygg for å få tilgang til forumet så det er sagt
Her er den originale oppskriften:

Extract Blonde Ale Basic Example
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Blonde Ale
Recipe Type: Extract
Batch Size: 20 L
Volume Boiled: 24 L
Mash Efficiency: 72 %
Total Grain/Extract: 2.90 kg
Total Hops: 23.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
0.4 kg CaraMalt
2.5 kg Dry Light
8 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
15 g Cascade (Pellets, 5.50 %AA) boiled 5 minutes.
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
Color: 6.97 SRM
Bitterness: 20.8 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %

Så over til spørsmålene.

Siden jeg skal delkoke og bruker ekstrakt har jeg kommet frem til at det lureste er å ha i halvparten av malten fra begynnelsen og resten når det er 20 min. igjen av de 60 min. det skal koke, dette for å få bitterheten lik, (om jeg har forstått det riktig så vil utbytte av humlen reduseres om vørten er tettere) i tillegg vil jeg ikke at brygget skal bli mørkere enn nødvendig selv om fargen ikke spiller så stor rolle i første omgang og til slutt for å minimere faren for at malten klumper seg og brenner seg fast i bunnen.

Noen forslag til en bedre måte å gå fram?

Jeg må som sagt delkoke, platetoppen vil neppe kunne gi ønsket "rolling boil" med mer en 10 liter og jeg ønsker ikke å kjøpe meg en dedikert plate eller elementer å legge i gryta. Dette betyr jo at jeg må toppe opp med vann når vørten er ferdig kokt. Planen er å løfte den av plata, sette gryta i vasken og fylle på så mye kaldt vann jeg får plass til før jeg dumper den i gjæringskaret og fyller resterende vannmengde for å nå 20 liter.

Leser at de fleste sier kranvann er i orden om smaken og fargen på vannet er god, noe det er her. Det er borehull, så klor er ikke et problem, vannet er nok litt hardt dog. Vil dette gå bra eller må jeg koke vannet eller bruke flaskevann? Aner ikke hvilken grad det vil være på vørten når den går i gjæringskaret, men den vil vel gå? Gryta er 15 liter.

Om det er andre ting jeg har oversett eller kan forbedre uten å koste på meg flere tusenlapper er det bare å rope ut