View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Vel, Niacin flush er ikke ukjent og er heller ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Nei, sånn reint utover kraftig blodtrykksfall meiner du?
Sitat av daffe Vis innlegg
Jeg har vel heller ikke sagt jeg er overrasket over hvordan niacin fungerer? Det er i kombinasjon med chili jeg ble litt satt ut fordi disse to da virker på de samme reseptorene og vil nok tro at skulle jeg fått samme effekt med kun niacin så måtte jeg nok opp på flere tusen mg og ikke bare 500mg. Burda da chili vært reseptbelagt?
Vis hele sitatet...
Chilli burde ikkje vere reseptbelagt, fordi capsiscin i dei mengdene det førekjem i chilli stortsett ikkje har bivirkninger som er spesielt langvarige eller farlige. Niacin har derimot bivirkninger som blodtrykksfall, auka risiko for diabetes, forverring av diabetes osb.
Sitat av daffe Vis innlegg
Selve niacin flush er altså ikke farlig og det bare viser at det virker. Helsegevinsten er såpass stor at litt flush er bare deilig, da kjenner man at det
Vis hele sitatet...
Kva baserer du påstanden om helsegevinsten på? Las du det eg lenka til om t.d. diabetes?
Sitat av daffe Vis innlegg
Å gå til norske leger for å måle vitaminer og mineraler er en vits. Men det mest artige er folk som påstår at så lenge man har ett normalt kosthold så får man i seg alt man trenger, desverre så er dette ikke sant.
Vis hele sitatet...
Mennesker er det desidert mest vellukka pattedyret som nokon sinne har eksistert. Vi eksisterer over heile jorda, og har total dominans. Vi har aldri hatt så høg levealder som vi har i vesten i dag. Det tyder på at kostholdet stortsett treff blink - og spesielt tilgangen på grønnsaker året rundt er viktig i så måte.

Viare. Har du reflektert over at leger har brukt 7 år på å lære seg korleis kroppen fungerer? Det er ikkje tenkjeleg at dei kan meir om biologi og fysiologi enn deg? Ikkje kom med at dei er indoktrinert; om du påstår det har ikkje du forstått korleis høgare utdanning fungerer. Medisinutdanninga er i svært stor grad basert på å forstå og lese relevant forskning.
Sitat av daffe Vis innlegg
Veldig få spiser nok av de riktige tingene og i tillegg så er vitamin og mineral nivå i dagens produkter veldig lavt.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Som nevnt over har vi veldig god tilgang på grønnsaker, og eit variert kosthold vil gi deg alt du treng. Unntaket er stortsett om du er mørkhuda og bur langt mot nord - i så fall kan ein sjekk av D-vitamin-nivået vere lurt. Og om du er kvinne i fruktbar alder kan jern vere fornuftig om du ikkje et mykje rødt kjøt.

Merk deg ein ting her, daffe. Du kjem med påstander utan argumentasjon. Eg kjem med argumentasjon - og kan og hoste opp rimelig solide kjelder på påstandane mine.

Anbefalt lesing
The Supplement Con - Science Based Medicine
More evidence that routine multivitamin should be avoided
Getting your vitamins and minerals through diet
Sist endret av vidarlo; 1. oktober 2018 kl. 09:08.