View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trist å lese hvor naiv ungdommen er. Rusbruk påvirker hjernen din og kan ødelegge en ellers frisk hjerne. Mdma er faktisk blandt de rusmidlene som endrer hjernen aller mest ved siden av kokain. Reseptorne i hjernen grilles og klarer ikke produsere samme dopamin og serotoninnivå som normalt og man kan få en langvarig ubalanse som er potensielt livstruende PGA rusmiddelet.

Rusmidler er ikke som å puste luft liksom og så fort man ikke er rusa mer er kroppen som ingenting har skjedd. Alt man inntar påvirker kroppen, og noen ting hjernen.
Vis hele sitatet...
Klart, ingen stoffer er fullstendig harmløse hvis man ikke tar hensyn til mengden som er inntatt. Ingen har sagt at det å ruse seg er som å puste luft, du konstruerer en stråmann og legger meninger i hendene våre ingen foreløbig har uttrykt i tråden.

MDMA brukt som et rusmiddel, som et stoff som krever respekt og kunnskap på like linje med andre psykoaktive stoffer (inklusive medisiner), er svært trygt. Hvis du ikke tror meg kan du lese den vitenskapelige rapporten jeg linket til i første innlegg, eller den litt enklere varianten i Mentalsmelts kilde. Hvis man misbruker stoffet kommer kroppen til å reagere tilsvarende, for stimulanter betyr dette at kroppen kommer til å produsere mindre av det aktuelle virkestoffet (serotonin i MDMA´s tilfelle) dersom den er tilvendt en jevn strøm som stimulerer produksjonen eller utslippet.

I praksis betyr dette at uforsvarlig bruk av MDMA kan ødelegge serotoninreseptorenes affinitet til serotonin, i tillegg til å nærmest eliminere produksjonen av nye reseptorer. Det er ikke ufarlig, og kan i grove tilfeller resultere i en konstant depressiv tilstand, noe som jeg tror de fleste kan enes om er en grusom skjebne man ikke unner selv sine verste fiender. Så langt har ingen forsøkt å fornekte dette, men tvert imot vært åpne om at misbruk er potensielt veldig farlig. De argumentene som er underbygd saklig presiserer at MDMA er et svært trygt stoff brukt i moderate mengder med kroppens beste i tankene, og viser til vitenskapelige kilder som underbygger dette. Posten din er ensidig og setter MDMA i et ufortjent dårlig lys. Alkohol, som nærmeste eksempel, er også svært usunt når det blir brukt uforsvarlig, men det er sosial akseptert og nærmest oppfordret eller implisitt i samfunnet.

Et forbud av natur ender i en sosial situasjon der den store folkemassen ikke aksepterer bruk, som videre gir en marginalisert del av befolkningen. Man ser at produktene som selges ofte er blandet med substanser den kjøpende ikke ønsker å innta, som vil gi fysiologiske virkninger som ikke kan forutses og potensielt er mye farligere enn personen har grunn til å tro. Til motsetning vil en situasjon hvor brukerne kan søke støtte og informasjon i samfunnet uten frykt for reprisalier være med å bygge under sunne holdninger bygget på samfunnets aksept, som i stor grad vil komme fra vitenskapelig hold mtp å skape ny presedens for introduksjon av rusmidler i et allerede konservativt (globalt sett) samfunn.

Jeg er ikke av typen som ønsker totalt fri tilgang til alt. Jeg ønsker et system hvor brukere blir ivaretatt, men hvor samfunnet er klar over og håndhever sunn bruk og holdninger til rusmidler. Jeg tror at ved riktig tilnærming og nok push fra helsefaglige (godt opplyste) institusjoner vil en avkriminalisering og potensielt legalisering (på bakgrunn av epidemiologiske studier som er på vei fra resten av verden) kunne føre til en stor forbedring i samfunnet. Men det er bare min mening.
Sist endret av Nether; 25. august 2018 kl. 03:00.